Følg rullereglene!

Til helgen er det klart for Grenserittet. I den forholdsvis flate løypen gjelder det å komme med i rask gruppe så tidlig som mulig. Skal det gå fort, må man samarbeide underveis. Og sykler man i rulle må man følge visse regler.

Sist oppdatert 2. august 2013 kl 00.00
FØLG REGLENE: Ikke kjeft eller bytt fil uten å gi tydelig tegn først. Det er to regler man burde holde når man sykler i rulle. Foto: Grenserittet
FØLG REGLENE: Ikke kjeft eller bytt fil uten å gi tydelig tegn først. Det er to regler man burde holde når man sykler i rulle. Foto: Grenserittet

Å sykle over svenskegrensen er populært, for Grenserittet har vært utsolgt en god stund. Har du lyst til å sykle, er løpet likevel ikke helt kjørt. Man kan fortsatt kjøpe startnummer av noen andre, eller prøve seg på en av de kortere distansene.

Norsk sykkelinvasjon

Befolkningen i Strømstad er vant til å omgås nordmenn. På lørdag er det likevel ikke de kjente rånebilene eller folk på harry-tur som inntar byen i hopetall. Det er syklister, gjerne med et noe høyere adrenalinnivå enn vanlig. Naturlig nok når de skal sette i gang med en av sesongens store prøvelser: Grenserittet. Det åtte mil lange rittet starter i Strømstad og går i mål ved festningen i Halden.

Drepende bakker

- Løypen går hovedsaklig på grus, men et par korte terrengpartier underveis, forteller landslagssyklist Ingrid Bøe Jacobsen som er lokalkjent i området. Selv om løypen er flat, er det et par saftige bakker på hver sin side av grensen.

- Den første er lengst, og starter på grus for så gå over til klatring på fjell og svaberg. Her blir det ofte kø, selv i de raskeste puljene, for en del må gå av. Den andre bakken er ganske kort, men likevel utrolig hard. Underlaget er veldig løst. Det skal lite til for å miste fart, og da kommer du ikke i gang igjen! forteller hun.

Hva skal man gjøre for å komme opp?

- Man må ha litt fart inn i bakken og bestemme seg. Det gjelder å sitte på sete for ikke å spole, se langt fremover og ikke stoppe å trå. Må man av, er det raskest å gå med sykkelen til man er over det bratteste partiet.

- Burde rulle lett

Å velge riktige dekk, er ikke lett. Da er gode råd er gull verdt:

- Dekkvalget behøver ikke være for grovt, selv om det kanskje har regnet litt for løypen er forholdvis enkel. Jeg velger noe som ruller lett, forteller Heidi Rosasen Sandstø fra Team United Bakeries.

Etter at Nina Gässler ble dømt for uaktsom bruk av kosttilskudd, og dermed fradømt alle resultatene fra og med 16. juni til 11. september i 2012, står Heidi som den rettmessige vinneren av fjorårets Grenseritt. I år er målet å forsvare seieren, men også Borghild Løvset og Lene Byberg er sulten på gode resultater. Så her blir det kamp om seieren til siste slutt.  

Følg rullereglene!

Løypen har færre høydemeter enn for eksempel Birken. Dermed er det duket for høy fart. Å komme med i en god gruppe er derfor avgjørende, for å sykle i rulle går som kjent mye raskere enn om man skal holde farten oppe alene. Men det er ikke alltid like greit. Det finnes en rekke uskrevne regler man burde, eller rettere sagt må, forholde seg til. Hvis ikke får du høre det, for her er det ingen kjære mor.

- Hold plassen din i rullen, og samarbeid med de rundt deg! Bytting av fil innad i rullen er livsfarlig hvis man ikke gir tydelig tegn først, mener Ingrid Bøe Jacobsen. Som tidligere landeveissyklist og en rutinert terrengsyklist, vet hun godt hva hun snakker om.

Halden-syklisten mener man kan spare mye tid om man klarer å danne en rulle og samarbeide med en gang man har havnet sammen i en gruppe:

- Man må samarbeide for å komme fortest mulig frem. Det hjelper ikke at én ligger foran og drar til han er sliten, for så å kjefte på de andre fordi de ikke hjelper til. Bytt på å ta føringer helt fra start så blir det enklest for alle, sier landslagssyklisten.

Slurv med næring straffer seg

Som mange andre, skal elitesyklisten Lars Granberg fra Team Toyota-Fuji debutere i Grenserittet til helgen. Han har allerede syklet gjennom løypen, og mener den kan passe ham godt. Granberg har vært på pallen i samtlige av de siste norgescupene i maraton, men på lørdag blir hovedoppgaven å hjelpe lagkameraten, Vidar Mehl, til et best mulig resultat.

Å rykke fra feltet i løpet av de åtte milene, er en vanskelig – om ikke umulig – oppgave i den flate løypen inn mot Halden. 

- Jeg tipper det blir en gruppe som kommer til å gjøre opp om seieren på de siste 500 meterne, spår Granberg. Der vil han helst henge med. Men da må han unngå å gå på den samme smellen som i Furusjøen rundt forrige helg:

- Jeg slurvet med næringsinntaket og gikk skikkelig tom for næring. Det var ikke noe særlig. Å få i seg bra næring underveis er viktig. Til helgen skal jeg drikke jevnlig, i tillegg til å få i meg gel 1-2 ganger i timen, sier han etter dyrekjøpt erfaring.

For skal musklene produsere energi, må de ha tilgang på glukose. Å ha et stabilt blodsukkernivå underveis, er derfor helt essensielt for å kunne yte maksimalt.

Har baren under shortsen

- Jeg åpner pakningen på barene før start og har noen gjemt under beinet på shortsen så de er lett tilgjengelige. Man må også drikke så ofte man kan, for når man kjenner at man er tørst, er et er det sannsynligvis for sent, tipser Heidi Rosasen Sandstø. 

Publisert 31. juli 2013 kl 00.00
Sist oppdatert 2. august 2013 kl 00.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen