Sikter mot pallen i Andalucia

Trimtex-veteranene avsluttet uka i Andalucia med fjerdeplass på siste etappe, cirka minuttet bak andreplassen i klassen Master 40, på fjerdeplass totalt, og planer om revansj neste år.

Sist oppdatert: 28. februar 2015 kl 08.36
RÅTT: Andalucia Bike Race byr på ville utforkjøringer og rå natur, melder årets deltakere. Foto: Arrangøren
RÅTT: Andalucia Bike Race byr på ville utforkjøringer og rå natur, melder årets deltakere. Foto: Arrangøren
Lesetid: 6 minutter

Andalucia Bike Race

  • Etapperitt med UCI-klassifisering XCS1, ett av fire i verden med denne UCI- klassifiseringen.

  • Arrangeres for femte år på rad. Selv om rittet går i samme områder, er det alltid nye løyper.

  • Ny deltakerrekord med 375 team, totalt 750 ryttere, fra 31 nasjoner. Flere verdensmestere og nasjonale mestere, og flere kvinner både i eliteklassen og mixed klassen.

  • 17.000 Euro fordelt på kvinner og menn, like premiepenger for begge kjønn.

  • 419km med 13750 høydemeter fordelt på seks dager – den tøffeste løypa så langt. Etappene blir hardere og mer tekniske for hver dag.

  • Hjemmeside

– Frode (Røsand) pådro seg en sivepunktering to mil før mål, som vi tettet med skumpatron. Her var det noen fantastiske utforkjøringer med mange drop, hvor fulldemperne våre ga oss full respons, sier Kjell Karlsen, og forteller at slutten på etappen var en sammenhengende opptur.

Norske lag

iHus Racing 1: Lars Granberg og Søren Nissen hadde ambisjoner om pallen

iHus Racing 2: Thomas Engelsgjerd, Otto Andreas Solberg – gjennomføre med stil

Trek Mesterhus 1: Knut Erik Nesteby, Martin Andersen – organisert treningsleir

Trek Mesterhus 2: Eirik Fiskvik, Christian Amdahl – organisert treningsleir

Team Johnsen: Joakim Johnsen, Johnny Johnsen – gjennomføre med stil

Team Trimtex: Kjell Karlsen, Frode Røsand – fikk fort store ambisjoner da starten gikk bra

– Vi kjørte inn lederlaget i klassen 10 km før mål, og slo dem med 1:40. Vi tok også innpå laget som lå på tredjeplass i sammendraget drøye fire minutter.

Fjerdeplass ble også fasiten sammenlagt for Røsand og Karlsen, som er godt fornøyde med uka sett under ett.

– Nummer fire i sammendraget i M40 er mer enn godkjent, og samarbeidet mellom Frode og meg har fungert utmerket på alle plan. Allerede nå er jeg innstilt på gjentakelse neste år, sier Karlsen.

Les også: Inn på pallen i Andalucia

Team Trimtex sprekk på første etappe forklarer Karlsen med restene av Røsands forkjølelse uka før rittet.

– Vi endte cirka 10 minutter bak tredjeplassen totalt, og på den første etappen tapte vi 20 minutter til dette laget. Åpningsfarten har ifølge Frode vært høyere på spesielt de to siste etappene, og det har gått greit.

Nå ruger gutta allerede på revansj neste år.

– Som lag kjører vi veldig likt. Vi kjører godt teknisk og har spart nye tid på feilfri kjøring uten lange tekniske stopp. Totalt sett har dette vært en god og positiv opplevelse, sier Karlsen.

Også Team Trek Mesterhus syns Spania var en opptur, uansett plassering, tryning og sjukdom. Resultatet var ikke hovedfokus for gutta fra Nord-Østerdalen, som stilte to lag i rittet.

–Helhetsopplevelsen Andalucia Bike Race var rå! Lange fjellpass, MYE og ville singletracks, og røff natur, sier teamsjef Knut Erik Nesteby.

Da teamsjefen sjøl ble forkjøla og samtidig tryna på tredje etappe, ble han tvunget til å bryte. Da måtte laget ta noen avgjørelser.

– Vi bestemte oss for å la de tre gjenværende rytterne kjøre hver for seg, slik at alle skulle få gi full gass. Eirik (Fiskvik) kom først av våre, og kjørte inn til en ganske høy plassering, sier Nesteby.

– Treningsutbyttet har vært høyt, både fysisk og teknisk. Det tar vi selvfølgelig med oss det videre inn i treningsarbeidet.

Se også: Rekordinteresse for Andalucia Bike Race 

Kate Aardal og makker Sonya Looney i FreakShow DeFeet powered by Coolmax Technology kjørte inn til fjerdeplass i kvinner elite sammenlagt, 42 minutter og 14 sekunder bak det sveitsiske vinnerlaget Wheeler Pro Team.

Saken fortsetter under

Team Trimtex training ABR 2015 - Foto Privat 1400x924
FRISTER: Kjell Karlsen og Frode Røsand i Team Trimtex bet godt fra seg i Andalucia Bike Race. Nå vil de tilbake neste år. Foto: Privat

FRISTER: Kjell Karlsen og Frode Røsand i Team Trimtex bet godt fra seg i Andalucia Bike Race. Nå vil de tilbake neste år. Foto: Privat 

For Lars Granberg på Team iHus 1 ble innspurten en nedtur etter noen greie etapper med makker Søren Nissen tidlig i rittet.

Slik gikk det på første etappe  

Men så fikk Granberg smake de siste ukenes hardkjør, og hver høydemeter kostet mer enn det smakte. Etter tredje etappe skjønte Granberg at løpet var kjørt med tanke på plassering. Målsettingen om topp ti sammenlagt ble redusert til gjennomføring med stil for Granbergs vedkommende.

Kvelden før siste etappe bestemte duoen seg for å kjøre hvert sitt løp på siste etappe. Nissen fortsatte på full spiker, og siste etappe var han bare hårfint bak vinnerne.

– Siste dag kjørte vi hver vår fart. Søren ble med teten inn til mål, men lot så klart være å blande seg inn og potensielt ødelegge noe for de to lagene som kjempet om sammenlagtseieren. Så han trilla over mål rett bak de to vinnerlagene Hynek/Lakata og Oliveira/Rosa, sier Granberg, som selv syns tida gikk uforskammet fort i løypa på fredag.

– Jeg kjørte verken spesielt sakte, eller spesielt fort, skulle bare til mål kjappest mulig uten å bruke alt for mye krefter. Jeg kom vel inn omtrent sju minutter bak Søren tror jeg, sier Granberg.

Rittet skal kjøres som tomannslag og derfor ble Nissen og Granberg straffet for å dele seg, men det var ikke noe tema for duoen.

– Det spiller uansett ingen rolle ettersom målet om å komme blant de ti beste totalt ikke akkurat gikk i boks, sier Granberg, og innrømmer at Spania ikke akkurat har innfridd forventningene denne gangen.

– For min del har det ikke vært noen store høydepunkt denne uka. Det må kanskje ha vært da jeg klarte å legge på XX1 kjedet på drevet i fart, med fingrene, etter at det datt av? Det seier kanskje litt om hvordan dette rittet gikk.

Men det er Cape Epic som er målet, og sjøl om det mangler litt på formen akkurat nå, er Granberg og Nissen optimistiske med tanke på vårens virkelige høydepunkt: det ni dager lange etapperittet i Sør-Afrika i midten av mars.

– Jeg tror vi skal være i rute til Cape Epic. Søren viste i dag at han er veldig sterk. Jeg skal nok kunne kjøre bra også, når jeg bare får igjen maks overskudd. Det blir å slappe godt av nå når jeg kommer hjem, og så spinne beina rundt litt fram til avreise Sør-Afrika, sier Granberg.

Saken fortsetter under

Topeak Ergon ABR 2015 Foto Arrangøren 1400x924
TOPEAK ERGON RACING TEAM vant elite menn i Andalucia Bike Race 2015. Foto: Arrangøren

TOPEAK ERGON RACING TEAM vant elite menn i Andalucia Bike Race 2015. Foto: Arrangøren

Slik gikk det sammenlagt

Elite Menn
1. Topeak Ergon racing Team (Østerrike) 17:11:34
22. iHus Team 1 (Søren Nissen, Lars Granberg), 19:02:18
33. Team Trek Mesterhus 2  (Eirik Fiskvik, Christian Amdahl), 20:19:27
53: iHus Racing 2 (Thomas Engelsgjerd, Otto Andreas Solberg), 23:05:35
66. Team Johnsen (Joakim Johnsen, Johnny Johnsen), 23:17:32

Elite kvinner
1. Wheeler Pro Team (Sveits), 22:22:14
4. FreakShow DeFeet powered by Coolmax Technology (Kate Aardal, Sonya Looney), 23:04: 28

Master 40
1. Gold Nutrition (Portugal), 20:13:10
4. Team Trimtex (Kjell Karlsen, Frode Røsand), 21:45:58

Fullstendige resultater 

Andaucia Bike Race er et seks dager langt etapperitt i Sør-Spania. Rittets fire første dager går i terrenget rundt Jaén med lange, bratte og seige motbakker. Der skal rytterne opp i 1300-1400 meters høyde hver dag, og ingen av etappene har under 2000 høydemeter.

De to siste etappene går rundt Cordoba. Der er det mer bølgende terreng, færre lange bakker, mindre høyde over havet og færre høydemeter. Det var totalt sju lag med norske deltakere i årets utgave av Andalucia Bike Race. 

Publisert 28. februar 2015 kl 08.36
Sist oppdatert 28. februar 2015 kl 08.36

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen