Stiguider til Silicon Valley

Her er din guide til gode terrengsykkelopplevelser i Silicon Valley-området. Les hovedartikkelen her

Av: GeirK
Sist oppdatert: 12. mars 2003 kl 21.50
Typisk sommerutsikt fra toppen av Black Mountain. "Golden" natur og tåke.
Typisk sommerutsikt fra toppen av Black Mountain. "Golden" natur og tåke.
Lesetid: 7 minutter

Stevens Canyon /Saratoga Gap

Dette er det området som jeg kjenner best, fordi det ligger innenfor sykkelavstand hjemmefra. Stevens Canyon ligger midt oppå San Andreas-forkastningen - skillet mellom to av jordens tektoniske plater. Dette betyr at vestsiden av dalen, som ligger på Stillehavsplaten, siger nordover med en fart på ca. 2 cm i året i forhold til østsiden, som ligger på Den Nordamerikanske Plate.

Området ligger i fjellene ovenfor Saratoga og Cupertino og er svært - med mer en nok stimateriale til en heldagstur. Naturen er veldig variert - fra åpne gress-sletter til tett eik- og granskog. Fra toppene er det fantastisk utsikt over Stillehavet og San Francisco-bukta. Kart finnes på internett og stiene er veldig godt merket.

Det er flere gode måter å starte en sykkeltur her:

Tur 1:

Start nede i Stevens Canyon. For å komme deg hit må du ut på Interstate 280 og ta av på Foothill Boulevard i Cupertino. Ta Foothill Boulevard sørover (i retning fjellene) og kjør forbi Stevens Creek Reservoir, en oppdemmet innsjø på venstre side. Veien heter nå plutselig Stevens Canyon Road. Veien blir etterhvert svingete og smal og når du ser Mt. Eden road til venstre, fortsett til høyre. Du kjører etter hvert forbi noen ganske interessante bolig-prosjekter inni skogen (levestandarden i USA er omvent proposjonal med antall gamle bilvrak parkert utenfor huset), og når du kommer til Redwood Gulch Road, som tar av på venstre side, tar du en u-sving i krysset, kjører fem meter tilbake der du kom fra og parkerer utenfor veien.

Heretter sykler du opp Stevens Canyon Road til du kommer til Canyon Trail. Det tar ca 10 minutter. Dersom du laster ned kartet, finner du hvor veien blir til sti. Det er nærmest uendelig med muligheter her - etter hvert som du kommer oppover dalen, er det stier som tar av til både høyre og venstre.

Vær oppmerksom på to klatreetapper som kan være tøffe - særlig på en varm dag fordi de ligger i sola. Disse er Charcoal Road og Indian Creek. Stien som går parallelt med Charcoal Road, er utrolig artig å kjøre ned, men ikke spør meg hvordan jeg vet dette - siden det ikke er lovlig å ferdes på sykkel her. En god sløyfe starter med Stevens Canyon Trail og tar av til venstre og klatrer opp Grizzly Flat til Hwy 35 (Skyline Boulevard). Kryss over veien og sykle ned til Peters Creek Trail. Sykle denne til Long Ridge Road og ta denne pluss Long Ridge Trail tilbake til Peters Creek Trail. Sykle Ridge Trail helt til Horse Shoe Lake (se bilde)

Kryss over Hwy 35 igjen og kjør ned den navnløse stien som ender opp på Canyon Trail like over Indian Creek. Ta Canyon Trail hele veien tilbake - her går det fort, med gode muligheter til å komme opp i 50km/h. Dersom du blir tatt i fartskontroll, bare vift med det norske passet som du har med deg og forklar at du er turist. Det skulle funke. Vær oppmerksom at mesteparten av denne sløyfa stenges for sykler når det første vinterregnet setter inn.

Tur 2:

Denne kan du ta om vinteren også. Ikke kjør like langt som ovenfor. Stopp langs med veien på venstre side med en gang to har passert demningen på Stevens Creek Reservoir. IKKE kjør inn på parkeringsplassen, da må du betale fire dollar for å parkerere. Etter to minutter på Canyon Road til du kommer til Montebello Road, som tar av til høyre. Denne svingete smale asfalt veien tar deg opp til Black Mountain (850 m.o.h.), og byr på fantastisk utsikt underveis. Dersom du føler for det kan du stoppe ved en av tre vingårder langs veien og ta en liten prøvesmaking!

annonse

Som du ser på kartet, er veien avstengt for biltrafikk nær toppen. Den siste delen opp til Black Mountain er grusvei. På toppen tar du en velfortjent pust etter å ha klatret ca 700 høydemeter. Er du heldig med været, er det havsutsikt fra toppen - men om sommeren er tåka stort sett i veien.

Fortsett nedover og kom deg inn på Old Ranch Trail og etterhvert Bella Vista Trail ned til Canyon Trail. Ta Canyon Trail til White Oak Trail og gjør deg klar til humpete høyhastighets-kjøring med noen fine hopp innlagt på veien. Fortsett til Canyon Trail og ta denne tilbake til Canyon Road, som til slutt tar deg tilbake til bilen.

Tur 3:

Start med Saratoga Gap trail som starter i Krysset mellom Hwy 35 og Hwy 9. Dette er en skikkelig artig sti. Dersom du kjører opp hit, kom deg først til Saratoga. Hovedgata gjennom sentrum er Hwy 9, bare fortsett langs denne til du kommer til toppen. Her er det parkeringsplass i massevis.

Alternativt kan du parkere som i punkt 1, og sykle opp Redwood Gulch, som tar deg til Hwy 9, og sykle videre opp til toppen. På denne måten kan du avslutte turen med nedoverbakke. Kombiner gjerne med noen av stiene under punkt 1, men dersom du planlegger å avslutte med å klatre opp Table Mountain Trail / Charcoal Road, vær oppmerksom på at dette er en etappe som krever sin mann.

Grizzly Flat er ikke like spennende, men en mye enklere og mindre slitsom måte å komme seg opp av dalen på. Grizzly Flat krysser Stevens Creek (se bilde) som singletrack i bunnen av dalen og går etterhvert over til å bli en veldig ordinær grusvei med relativt jevn stigning. Navnet er med andre ord nokså misvisende.

El Corte de Madera Creek ("Skeggs")

Dette området ligger et stykke nord for Stevens Canyon, og kalles populært "Skeggs" siden den største parkeringsplassen ligger ved Skeggs Point, et utsiktspunkt på Skyline Boulevard (Hwy 35). For å komme hit tar en enten Hwy 84 eller Hwy 92 vestover fra Interstate 280. Dersom du kommer langs 92, ta til venstre på Hwy 35 og kjør ca 6-7 miles sørover. Etter at du passerer Swett Road på høyre side, kommer di til Skeggs Point på venstre side i neste sving. Det er forbud å svinge til venstre her, så fortsett et lite stykke langs 35 og snu rundt. Hvis du kommer langs Hwy 84, ta til høyre på 35 og kjør ca 4 miles.

Dette er en av mine favorittsteder. De to siste årene har jeg arrangert en sykkeltur som dekker hver eneste sti i hele parken. Det er en voksen tur på 73 kilometer og nesten 3,000 høydemeter. Begge gangene tok det over ni timer å gjennomføre toktet.

Det som er bra med Skeggs, er ikke bare masse artige stier, men også en utrolig opplevelse av den ville og dramatiske naturen på San Francisco-halvøya. Her er det ekstremt ulendt terreng med dype bekkedaler og store redwoods. Det er fort gjort å sykle seg bort her, siden man er inne i tett skog neste hele tiden, og det er få landemerker å orientere seg etter. Det at alle grusveiene ser helt like ut, gjør det ikke enklere. Du er nødt til å ta med deg kart her.

Kartet viser singletrack som heltrukken linje.

Det er utrolig mange måter å kombinere en tur på her, så istedet for å komme med fullstendinge anbefalinger, skal jeg bare liste de beste stiene og i hvilken retning de gir best uttelling.

1. Steam Donkey fra Skyline Boulevard (Hwy 35) til Spring Board Trail2. Manzanita fra Methusela til Timberview3. Giant Salamander fra Timberview til Methusela4. Resolution fra Fir til El Corte de Madera Creek5. North Leaf i sørlig retning6. South Leaf i sørlig retning

Her er et par klatreetapper som en bør unngå hvis en ikke er i det masochistiske hjørnet.

1. Fir fra Methusela til Resolution2. Timberview fra Gordon Mill til Giant Salamander

"Problemet" med Skeggs er at du alltid må sykle oppover for å komme tilbake til Hwy 35. Vær oppmerksom på at hvis du parkere ved Skeggs Point og roter deg ned i bunnen av Virgina Mill, er du 500 meter lavere enn bilen din - jeg har sett flere spreke konkurransesyklister få mer enn nok på turen ut derfra.

Se bildegalleri fra Silicon Valley her

Publisert 28. august 2002 kl 00.00
Sist oppdatert 12. mars 2003 kl 21.50
annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen