DUGNAD: I løpet av sommeren er det lagt ned et stort antall dugnadstimer, og nå begynner Nylendlia, den nye sykkelparken i Lillestrøm, å ta form. Foto: Terje Solberg
Lesetid: 2 minutter
– Vi har ambisjoner om å bygge et lite Gullia-anlegg i alpinbakken på Kjeller, der vi skal bruke både nedfartene i anlegget og terrenget mellom nedfartene, sier Terje Solberg, som er primus motor for prosjektet.
I løpet av sommeren har Solberg og ildsjelene i Nylendlia sykkelpark anlagt en liten pumptrack, og bygget noen dropp i en av nedfartene i alpinbakken på Kjeller.
Nå jobbes det med å få ferdig tilbringerstien Klatremus før vinteren. Klatremus blir en transportløype for å sykle tilbake til toppen av alpinanlegget, som blir utgangspunktet for stinettverket i Nylendlia sykkelpark.
– Klatremus blir en tilrettelagt sti med serpentinsvinger, slik at det skal være mulig også for små barn å komme til topps for egen maskin. Her bruker jeg barnebarnet mitt på seks år som prøveklut, forklarer Solberg.
PUMPTRACK: En liten pumptrack var blant de første elementene som kom på plass i Nylendlia sykkelpark i Lillestrøm. Foto: Terje Solberg
Starter med grønngradert flytsti, utvider med svarte løyper på sikt I tillegg til tilbringerstien Klatremus, jobber dugnadsgjengen med å hogge og rydde i en gammel halfpipe som alpinanlegget ikke bruker lenger. Der kommer den første skikkelige nedfarten, en grønngradert flytsti med svinger og doseringer.
– Dette skal være et anlegg for alle, og første prioritet er å gi et tilbud til barn og unge, så det er ikke snakk om noen svære ramper eller wallrides. Men etter hvert skal vi også få på plass stier med svart gradering, sier Solberg.
Neste steg i prosjektet er derfor å få på plass en profesjonell aktør som kan se på mulighetene i området og lage en masterplan for hele anlegget. Der har ildsjelene bak prosjektet latt seg inspirere av både Gullia i Trysil og Harstad Bike Park, Nord-Norges storslagne anlegg til 30 millioner kroner.
– Ambisjonen er at hele anlegget skal være klart innen utgangen av 2023. Hvor mange stier og hvor mange kilometer sti det vil bli totalt, gjenstår å se. Nå må resten av anlegget tegnes ut og planlegges av profesjonelle. Vi har vært i kontakt med flere aktører, men vi har ennå ikke landet på hvem det blir, sier Solberg.
Søkte om 4.8 millioner kroner, fikk 200 000 ekstra Prosjektet Nylendlia sykkelpark startet for to år siden, men ble forsinket på grunn av kommunesammenslåing på Romerike. Men nå er det full fart i framdriften igjen.
– Vi har kommet inn på prioriteringslista til kommunen, så da vi søkte om 4.8 millioner fikk vi fem blank, sier Solberg tilfreds.
TILBRINGERSTI: Her jobbes det med starten av Klatremus, en tilbringersti som fører til toppen av anlegget Nylendlia sykkelpark i Lillestrøm. Foto: Terje Solberg
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.