"Det beste av Romeriksåsen"

Almenningen Gjerdrum

Sist oppdatert: 7. juni 2004 kl 00.00

• Kommune: Gjerdrum-sjonken T/r

Kjør rv.120 til Ask i Gjerdrum kommune. Ta til venstre ved Shell stasjonen og følg denne veien til skiltet hvor det står "Gjerdrum almenning" ca 3km fra bensinstasjonen..følg grusvei til du møter en bru formet som en A, også kalt A-brua...Parker her og sett deg på setet og trå i vei videre oppover grusveien...du skal ta andre avkjørsel til høyre fra brua...da er på stien/løypa!

Gjerdrum, hvor turen startet

Løypa starter meget tøft med mye terreng, som krever teknikk. Etter 5km stiger det jevnt til løypas høyeste punkt: Gruvelia..her gjeller det å være obs, fordi denne utforkjøringen ansees som "farlig"!Ellers mye grusvei og litt asfalt på slutten av løypa!

Du står nå på veien, den andre innkjøringa til høyre fra brua. Kjør denne et stykke innover. Da kommer du til et "saue-gjerde". Bær sykkel over dette og fortsett turen. Du vil senere komme til et kryss, ta til høyre der..følg denne veien. Etter ca 5km kommer du inn i terrenget, og det er slutt på grusveien..følg denne..det er umulig å ta feil!! Du vil komme til Gimildammen etter bare få kilometer.

Ta så til venstre når du har kommet til Gimildammen. følg denne til du kommer til et skilt der det står Nannesatd almenningene...følg rett fram..når du kommer til et vann/bekk...tar du til venstre opp en bratt motbakke og følg denne....deretter vil du komme til løypas tøffetse parti, her går det oppover i 2km..på toppen tar du til høyre og ned det fryktede terrenget i Gruvelia..nederst i bakken ter du til høyre..Retning Sjonken..så kommer du til asfalt vei..ta til venstre og følg skilter til eltonåsen..like før eltonåsen tar du av til høyre (ved skilt til nannestad almenningen) følg vei til Gimildammen hvor du vra senere og følg stien tilbake til "A-brua" GOD TUR!!