Ulvedalen-Tæruddalen-Hønsivangen

Selve stien begynner rett etter Ringdalskoia.

Sist oppdatert 24. august 2010 kl 00.00

• Kommune: Gjerdrum Og Skedsmo
  • Tidsbruk: 1-2 timer

Selve stimoroa begynner snaue 300m til venstre etter Ringdalskoia (drives av Skedsmo Skiklubb). For å komme hit må du finne Ringdalsveien (inngår på Raumerrittet, bare motsatt vei) i Gjerdrum Almenning. Denne finner du 800m etter den såkalte "A-brua" på Harasletta i Gjerdrum Almenning.

Ruta både starter og ender i lysløypa i Gjerdrum Almenning. Startpunkt/endepunkt ligger på 226 moh.

Denne ruta inneholder tre avskilte stier. Den første, Ulvedalsstien, er preget av en del tekniske partier, hvilket innebærer røtter, svaberg og noen tekniske utforkjøringer på forholdsvis smal sti. Den andre stien, som går over den fredede myra Høgsmåsan, er kloppet med fine bruer for å unngå de værste gjørmehullene. Dette er gjort av Skedsmo Skiklubb, og stien har etter dette blitt meget populær for både terrengsyklister og turgåere. Den siste stien er forholdsvis ny, og under planlegging for å bli utbedret. Denne stien går over Hønsivangen, og kan by på mye fart og spenning på singeltrack ned til lysløypa i Gjerdrum.

Etter å ha funnet Ringdalsveien, følger man denne til Ringdalskoia (5km etter rutas startpunkt), en meget populær skihytte på vinterstid. Snaue 300m etter hytta går stien av opp til venstre og opp en liten bakke. På toppen av denne (etter ca 100m) fortsetter den til høyre over en liten bru laget av tre stokker. Denne skal du følge helt til neste kryss du finner. Her går stien av til høyre (ikke den bredeste stien rett frem), og fortsetter nedover Ulvedalen.Etter en stund med nedstigning møter du på enda et kryss. Også her skal du holde høyre, og du vil etter en snau kilometer komme ut i lysløypa i Tæruddalen. Med en gang du kommer ut på grusen i lysløypa skal du nok en gang holde til høyre. Følg grusveien oppover.Når du legger merke til en trebru på venstre hånd (umulig å ikke se), skal du ta til venstre inn der. Det er også merket med papirskilt derfra tilbake igjen til Ringdalskoia (passeringspunkt på Raumerrittet bl.a.) Følg merkingen til du ankommer skihytta.Følg så grusveien forbi hytta (JA, du kom motsatt vei tidligere på ruta).Etter ca 2 kjørte kilometer, vil du finne en liten sti på høyre side. Denne er nokså vanskelig å se. Et tips er at det henger en hvitt merkebånd i et tre der.Denne stien skal du følge helt til du igjen kommer ut i lysløypa i Gjerdrum.God tur!