Lysdammen-Gjerdrumsgjermenningen-Lysdammen

Lysdammen

Sist oppdatert 25. juli 2008 kl 00.00

• Kommune: Gjerdrum

Følg RV 120 til Ask sentrum.Sving inn ved Shell stasjonen. Etter ca. 3 km. tar du til venstre mot Gjerdrum Allmenning. Betal 30kr. i veiavgift, og parker ved Lysdammen. Dette er første p-plass på høyre side.

Lysdammen

Skogsterreng. Varierende stier og myrer. For det meste flatt og nedoverbakke.

Tråkk på sykkel videre, fra Lysdammen,oppover grusveien(transportetappe, som det kalles) Følg "hovedveien" helt til den slutter. Det er ca.8-9 km. fra der du parkerte.Følg stien, over elven ca. 100m og så til høyre.(Kommer du til en gapahuk, har du syklet for langt.) Du ser det er merket en Blåløype der. Følg denne.Første del av stien Gjermenningen via Løvstadtjernet og til Årstadvangen. På denne etappen er det umulig å sykle feil, følg blå merker.Fra Årstadvangen tar du til høyre. Følg stien til du kommer til elven. Her krysser du elven, syklover på eget ansvar. Etter å ha krysset elven tar du til venstre langs elven nedover.Du krysser elven igjen ved Prestfossen. Fortsett på Blå løype.Du har nå kommet til Buvannet. Følg stien til du kommer til en stor rasteplass. Ikke gjennom grinda. Fra denne plassen tar du til venstre når du ser grinda. Følg TF skilter mot Lysdammen.Etter noen km. kommer du til en grusvei. Denne kommer brått på. Her kan det være alt fra biler til joggere. Vær litt obs her. Stien går videre noen meter til venstre på grusveien.Følg stien videre til Grytfosse og Lysdammen. Kan ikke ta feil så lenge du følger stien nedover.God tur!

Kart kan kjøpes på bokhandel, bensinstasjon eller på Ask Kulturhus.