Villaløypa Grinda-Tåsen-Voldsløkka

Grinda (veikryss/plass mellom Peder Ankers vei og Øvre Langåsvei)

Sist oppdatert 21. januar 2011 kl 00.00

• Kommune: Oslo - Tåsen
  • Tidsbruk: 0-1 time
  • Vanskelighetsgrad: 2. litt krevende

Du har syklet på sti i Nordmarka. Dette er den perfekte stien gjennom villabebyggelsen tilbake til byen. Diverse stier ender ved Grinda. For eksempel om du kommer ned E6, så sykler du mer eller mindre rett sørover hele veien til Grinda (se startpunkt).

Voldsløkka. Stort friområde mellom Tåsen og Bjølsen.

Flytsti, steinete sti, gangvei, turvei, grøntdrag. Og noen få meter asfalt som binder det hele sammen.

Du kommer fra langtur i Nordmarka og vil ha en fønn avslutning ned til byen. Uten asfalt.Fra Grinda, sykler du 50m på fortauet i Peder Ankers vei og tar inn i skauen til venstre på blåmerket tursti. Følg hele veien ned til Langmyrveien. Kryss denne og følg turvei langs ballfelt til Carl Kjeldsens vei. Denne skrår du over, østover, og finner sti inn i skogholt og følger ryggen av kollen ut til Tyskerkollen. Luftskytsstilling fra 2. verdenskrig. Rett sør for bunker, følg sti bratt ned og hold høyre hele veien nedover.Bratt ned til snuplass for Tåsen terrasse. Denne kjører du tvers over og ut på grøntområde. Hardt venstre og følg sti langs venstre kant hele veien ned til Tåsen T-bane og Tåsenveien. Følg denne 200m nedover til kiosken ved Nordbergveiens begynnelse.Her tar du hardt venstre inn på gangsti. Gjennom skogsholt til Bakkehaugveien. Følg gangsti bak Bakkehaugen kirke, ned og kryss Ustvedts vei og stien fram til Hauges vei.Nå må du ha tunga rett i munnen. Skrått oppover Hauges vei, og inn liten vei, og etter første eneboligen ta hardt høyre inn på sti. Langs låven (Bakkehaugen gård?), raskt parti nedover, obs, inn til venstre over p-plass og kryss Godals vei. Bratt gangvei opp og så en herlig avslutning: ta bratt ned på høyre side av laaang trapp. Brems raskt ned så du ikke fyker ut i Biskop Heuchs vei. Du er framme ved Voldsløkka!Gode forbindelser videre inn i indre by. Skal du mot Majorstua, følger du stien til høyre, og krysser Tåsenveien og finner gangvei/sti/turvei på baksiden av Ullevål sykehus og ned gjennom Blindern og over Marienlyst til Majorstua.God tur!

GPS

Løypa tar kun 10-15 min. GPS-sporet viser en runde i Nordmarka først. Det er turen fra Grinda (startpunktet) og sørover til Voldsløkka (sluttpunktet) som gjelder. Men turen kan kombineres med et utall runder i Nordmarka.