Terrengsykkelrittet

• Kommune: Oslo - Østmarka
  • Tidsbruk: 2-3 timer
  • Vanskelighetsgrad: 4. krevende

Parker i Olav Nygaardsvei eller på Haraløkka P-plass med innkjøring fra Utmarkveien.

Haraløkka, Bøler

Norges mest krevende maratonrittløype inneholder mye fin sti og lange fete nedkjøringer. Tidvis bratte klatringer og et par raske grusstrekk.

Fra grusbanen på Haraløkka tar du stien som går opp i det nordvestre hjørnet av grusbanen. Følg denne stien til du krysser en vei og fortsetter på nord-vestsiden av Ulsrudvann. Stien kommer så ut ved bom ved enden av P-plass Østmarksetra. Følg grusvei langs Nøklevann og mot Mariholtet. I bunnen av bakken til Sarabråten kan du ta med deg en litt stiklatring parallellt med grusveien.Følg grusveien rett fram til du kommer til Mariholtet, der tar du til høyre og så over demningen på Elvvåga. Følg så grov grusvei langs vannet til du etterhvert kommer til et skilt som viser til blåmerka sti inn til venstre. Dette kommer ca 7 km etter starten på Haraløkka.<b>Første stisparti: </b> Følg stiene her og hold generellt til høyre der det er klare alternativet. Stien er tidvis gjørmete den første kilometeren, men utbedringer vil bli gjort her høsten 2010. Fra topp-punktet etter ca en kilometer går det nedover på morsom og krevende sti med skarpe svinger og flere hopp og dropp. Et par myrhull gjenstår før du kommer ut i en større myr. Hold høyre rett etter denne over en bekk før du fortsetter rett frem slakt nedover. I en bratt nedkjøring holder du 90 grader venstre og sykler med en gang opp en kort, bratt jordbakke.Stien fortsetter så til du kommer over trebroen ved El Paso.Følg kjerrevei rundt vannet og opp en bratt, grov grusbakke. Hold hoved-kjerreveien helt til et gruskryss etter noen skarpe s-svinger. Her skal du rett frem og inn på den smale stien midt i krysset.<b>Slettfjellstien</b> går ganske umiddelbart opp en bratt steinete bakke. Denne kan sykles med god teknikk. Hold venstre på toppen av denne bakken. Følg stien videre til du etterhvert kommer ut på en åpning i skogen med et par planker over et gjørmehull. Her skal du rett opp den bratte bakken, rett fram. Denne går også an å sykle på en veldig god dag. Hold venstre på toppen av bratta inn i en ny bratt svabergkneik med en sving midt i. Vanskelig klatring som sjelden går.Herfra følger du fin sti over hele åsryggen og fortsetter rett frem når du kommer til et stikryss. Hold venstre et stykke ned i utforkjøringen og ned den bratte steinbakken til kloppet myr. Hold venstresporet rundt neste sving og treff kloppen midt på.<b>ut på grusen igjen</b> holder du venstre og følger grusveien mot venstre rundt Nøklevann. Etter å ha fulgt vannet en stund tar du rett frem på grusveien i stedet for å følge vannet videre til høyre. Fortsett mot venstre å ta så høyre i neste gruskryss, rett før Ødegården.<b>Opp bakken til Fjellstad</b> kan du gi gass med friske bein, men brattere bakker kommer snart. Rett etter du bikker toppen på grusveien skal du av til venstre i et kryss. Du skal over en klopp og rett opp den bratte steinbakken.<b>Opp til Skullerudåsen</b> er det bratt og slitsomt. Følg steinbakken helt inn i den nedlagte slalåmbakken og fortsett over toppen og ta stien inn i det sør-østre hjørnet av toppen av bakken. Følg denne stien innover åsen. Hold venstre etter første nedkjøring. Stien er rask, tidvis steinete og veldig variert. Etterhvert kommer du opp på et platå av Svaberg der en skilstolpe forteller at rett frem fører deg til Østmarkkapellet.<b>Utforprisen</b> Her starter Terrengsykkelrittets Utforpris. Ta høyre her ned mot Skullerud. Følg denne stien hele veien ned grove steinrøyser og ut fine hopp. I bunnen av den lengste steinrøysa tar du først rett frem så høyre mot Skullerud - Skiltet til T-banen.Følg denne stien helt til grusplassen nedenfor vannverket. Her tar du stien i det nordvestre hjørnet. Denne går parallellt med grusveien nedover. Følg denne steinete utforkjøringen rett fram, helt ned til en trebro. Her tar du hardt høyre. Følg asfaltveien til du kan ta venstre opp en grussnutt. <b>Mål utforpris er midt på asfaltstrekket her, ca 100 meter etter trebroa.</b>Ta venstre og så høyre på grusvei inne på Skullerudstua-området. Bortover flat grusvei så rett vei opp en grusbakke. Du får nå Skraperudtjern på høyre side. Midt i bakken, før huset ved jordet på venstre hånd, tar du opp til høyre videre på grusvei. Her blir det bratt. Fortsett forbi foten av Slalåmbakken, rett opp og så venstre og venstre inn på bred sti.Denne stien går først nedover så flatt over en lang myr og så slakt mot høyre og ned en ny bratt utforkjøring før du kommer ut på grusveien ved Katisa.Følg grusveien mot venstre. Vis hensyn forbi Rustadsaga og fortsett rett frem over brua nedenfor stua. Før du kommer til bommen tar du opp gressbakken til venstre. Denne tar deg over toppen og forbi bommen. Asfaltsnutten følger du femti meter før du tar midterste grusvei opp mot Nøklevann skole. Rett før toppen her tar du sti inn til venstre og holder så slakt høyre opp steinrøysa og så slakt høyre på skogsplatået. Følg stien til du kommer ut på grusveien og kryss rett over på ny kort stisnutt ned til gress-slette. Her tar du venstre grusvei og så rett frem videre på smal grusvei. Rett før denne kommer ut på p-plass på Haraløkka tar du venstre inn på sti. Denne er ca 100 lang. Ut på grusvei sykler du rett frem og forbi bom før du kommer ut på Haraløkka og kan si deg ferdig med dagens tur.

Video

GPS

Bli med på dugnad for å utbedre løypa og bli med på Terrengsykkelrittet 2010. www.terrengsykkelrittet.no