Tårnåsen - Myrer - Fløysbonn - Tårnåsen

Tårnåsen Barneskole

Sist oppdatert: 28. juni 2006 kl 00.00

• Kommune: Oppegård

Hvis du kommer fra byen så kjør ut gjennom le valle au prince (Prinsdalen)og ta av til høyre etter ca en km. mot Tårnåsen.På toppen av bakken vil et senter åpenbare seg, dette kjører du forbi og fortsetter rundt en høyresving, et stykke utpå sletta ser du en gangbro, når du har passert denne så tar du første til venstre. Fortsett over to fartsdumper og ta til venstre og du er på P plassen til barneskolen.

Samme

Dette er en typisk XC løype med stor fart, kupert terreng og lite teknisk finliring(eller knot, om du vil....hehe)Selv bruker jeg den til intervallgjennomkjøring (noen som sa at det bare var tyskerne som hadde lange ord)

Ta sørover på grusveien som går fra P plassen, etter ca 150 m så dukker det opp en litt mer rufsete avstikker skrått opp til venstre, ta av der.

Fortsett opp (bitte)liten bakke med litt sva og røtter og dra på videre inn i skogen....(ikke opp til venstre da havner du på Grønliåsen, kul den også, men det er altså ikke dit vi skal i dag)

Etter noen hundre meter begynner det å gå svakt nedover på sva som ender i noen gjørmehull, rett etter disse kommer et kryss som kan være vanskelig å få med seg, her skal du til venstre....mot Myrer.

Nå er det bare å gønne på nedover og ikke la seg affisere av avstikkere på en god stund.....dog vil nedover endre karakter til bortover for så å bli oppover .....gjørmete er det ofte også....sånn er livet.

Hvis du har sykla riktig nå så skal du komme til en motbakke hvor det kommer en vei/sti inn fra venstre...bare følg på i motbakken og hold høyre....du er snart oppe.....dra på rett frem og ned i en gjørmegrop, opp en liten bakke, rundt en venstresving og du skal være på gangbroa over til pukkverket.

På andre siden av broa så kjører du bare rett frem og inn på stien/traktorveien, sånn at du har brakkene på venstre hånd, ta til høyre etter at du har passert brakkene.

Sånn, nå er du på stien som går på østsiden av Taraldrudåsen(merket som trillesti på kartet)og nå er det ihvertfall bare å drapå til du er nede i krysset ved Assuren....(3 - 4 km)....OBS!! se opp for turgåere.

Vel nede etter en fiin fiin, rask og bred autostrada stitur kommer du til et kryss hvor stien slutter og grusen begynner, ta (krappt) til høyre mot Fløysbonn, over sletta og start på en litt seig motbakke, når du er på toppen så bare fortsett rett frem til du er ute på en gangbro, dra over denne og rundt huset og ned bakken, rett gjennom krysset i bunnen av denne og videre ut på flata.....nå skal du etterhvert se noen jorder og etterhvert etter en svak mote en bondegård.

Rett etter bondegården tar du av til høyre og følger veien sånn at du har en lager/kontorbygning på høyre hånd, i bunnen her går det en smal sti inn skogen, følg denne og hold venstre hver gang du er i tvil, etter noen hundre meter åpner den seg opp og du skal ha noen rekkehus (Ødegården) på venstre hånd....fortsett opp et stykke og du vil etterhvert befinne deg i krysset der hvor du tok av til Myrer....så da er det jo bare noen hundre meter igjen så er du fremme der du startet.