TERRENGSYKKEL.NO

Stisykling langs Indrefileten i Maridalens østside i Oslomarka.

Kjelsås (Langsetløkka), som er et naturlig utgangspunkt for mye stisykling i Oslo .

• Kommune: Oslo - Lillomarka
  • Tidsbruk: 2-3 timer
  • Vanskelighetsgrad: 2. litt krevende

Sykkel, buss, trikk eller tog (alle til Kjelsås stasjon). Eventuelt bil, men parker nede på Oset.

Samme som start

Mye flytsti og annen lettsyklet sti som gjør at smilet sitter løst. Akkurat nok grus og asfalt til at du rekker å drikke og spise litt mellom slagene.

Denne turen fører deg ut på flytstier du vil like.

Enkelte av dem har du sannsynligvis aldri har satt dine sykkelhjul på tidligere. Turen er 24 km, og tar nok litt i overkant av 2 timer. Stiene holder seg også bra på vått føre, og en som er vant med stisykling vil ikke ha behov for å sette beinet i bakken så mange ganger.Turen starter ut fra Langsetløkka hvor vi følger deler av Nissan cup løypa som går mellom de to grusveiene.

Etter 1,5 kilometer kommer du ned på grusveien, følger denne et lite stykke før du tar av sti til høyre. Stien går i åssiden på oversiden av grusveien inn til Monsetangen.

Oslo har mye fantastisk sykling. Dette er bare én av mange turer du kan prøve, sjekk gjerne vår guide til stisykling i Oslo

Fra Monsetangen (stor gresslette) sykler du grusveien opp til Sandermosveien (3,5 km). Her kan du ta grus opp til høyre mot Fugleleiken og sti ned igjen til samme punkt.

Etter en liten stund på grusen (5,5 km) brekker du av denne til venstre og følger en fin og morsom sti ned til du krysser jernbanestien og fortsetter under jernbanelinja. Ta deretter til høyre slik at du kommer ut på asfalten ovenfor Sander gård.

Her går det fin sti på vestsiden av asfalten opp til Sandermosen stasjon. Like etter avtaket til stasjonen tar du inn på grusveien (Greveveien). Like før denne tar skarpt til venstre (9 km) tar du sti nedover til venstre. Nå har du nesten 1 km med morsomt flytsti foran deg kun avbrudd av en liten teknisk bru.

Litt asfalt og igjen en fin stisnutt så er du nede på Mobekken.

Etter Mobekken er det et par km med grus oppover. På toppen tar du bred sti inn til venstre (12 km). Etter litt oppover kommer du frem til en stor mur i enden av ei myr. Dette er sannsynligvis restene etter en skytebane fra krigens dager.

Følg stien forbi muren. Etter at du har krysset en liten bekk (12,5 km) tar du av fra hovedstien til venstre forbi noen rester av en grunnmur. Følg stien og hold deg på ryggen mot syd. Etterhvert får du fin utsikt over Maridalen. Etter nesten en ny fin kilometer med utfor kommer du til et T-kryss. Ta til venstre.

Nå blir det litt knotete, men sykkelbart et par 100 meter før du igjen er oppe på en ny kolle. Denne følger du nedover. Vær bevisst på GPS-sporet når du nærmer deg veien da det etter hvert blir mange stivalg, og sporet gir deg de morsomste stiene. Du blir spyttet ut fra stien like ved brua ved Mobekken.Fra Mobekken er det bare å vinne ny høyde på asfalten oppover.

De spreke kan sykle mer kupert sti på østsiden oppover. Like etter Greveveien (15,5 km) tar du sti av til venstre. Følg stien frem til Sandermosen stasjon. Et par sleipe klopper på veien.

Ved Sandermosen har vi lagt inn en æresrunde som følger grus og sti opp mot Barlindåsen.

Er du nybegynner? Vi har også samlet noen av de fineste turene for nybegynnere i denne artikkelen

Etter å ha klatret slakt oppover mot Barlindåsen kommer du til et platå. Her tar du gjennom lyngen mot venstre hvor du treffer en fin flytsti på andre siden. Følg denne i full fart ned mot grusveien igjen. Da litt til høyre på grusveien og fortsett igjen på super sti ned til Sandermosen stasjon.

Følg grusveien mot Kjelsås. Like etter bommen tar du fin sti ut til høyre (Dorullstien). Til å begynne med er stien tydelig og slynger seg gjennom landskapet, men enkelte steder er den utydelig.

Er du heldig, er stien merket med dopapir slik at du finner rett vei. Dette er en gjennoppdaget flytsti som kobler seg innpå Jernbanestien slik at du også får med deg det beste av denne (og slipper gjørmehullene).Vel ute på Monsetangen følger du grusen mot Kjelsås.

Har du krefter igjen, kan du følge returen på Langsetløkka ned til høyre (22 km) og sykle sti forbi Midtodden og tilbake til Langsetløkka.

GPS

stisykling nordmarka tips oslo
STIPATRULJEN

På guidet stitur i Nordmarka

Bli med på langtur med stisykkel i Nordmarka fra Sognsvann til Bjørnholt og over fantastiske Vindernhøgda til Ullevålseter, Fuglemyrhytta, Vettakollen...
TERRENGSYKKEL.NO
JUNGEL: ... eller det nærmeste man kommer noe slikt i nærheten av Ring 3. Ola Paaske Gulbrandsen finner veien i det grønne på Røverkollen.

Stisykling på Røverkollen i Oslo

Fra et av landemerkene i Lillomarka finner du noen av de beste stiene i Oslo-området. Bli med til Røverkollen.
TERRENGSYKKEL.NO
maridalsrunden oslo tips gps spor guide parkering

Guide til Maridalsrunden i Lillomarka i Oslo

Maridalsrunden er en etablert runde for stisykling i Lillomarka i Oslo. Her finner du tips til hvordan du finner fram,...
stisykling nybegynner oslo nordmarka
Stisykling

Fire fine steder å sykle for nybegynnere i Oslo

Bor du i hovedstaden har du kanskje landets beste stinettverk innen kort avstand. Men hvor er det best å begynne...
TERRENGSYKKEL.NO
stisykling østmarka oslo tips guide
Stipatruljen

– Stisykling i Østmarka er helt i verdensklassen

Våre sykkeleksperter hevder hardnakket av stiene Østmarka i Oslo er på høyden med det beste i utlandet. Bli med på...
TERRENGSYKKEL.NO
stisykling lillomarka oslo tips tur guide
STIPATRULJEN

Lillomarka: Oslos minste mark byr på stor stisykling

Den lille Lillomarka byr på fantastisk og variert sykling. Dette er blant de mest populære områdene å sykle sti i...
TERRENGSYKKEL.NO
Maridalsrunden stisykling oslo tips gps logg spor tips tur
STIBYGGING

Nå er Maridalsrunden i Oslo ferdig merket

Den nymerkede Maridalsrunden i Oslo knytter sammen seks utbedrede stier på østsiden av Maridalsvannet, og frister nå med over 20...
TERRENGSYKKEL.NO
stisykling oslo tips tur utsikt
stisykling

7 turmål med utsikt du kan gjøre med stisykkel i Oslomarka

Liker du å komme til et utsiktspunkt når du sykler sti? Det er det gode muligheter for i Oslomarka. Her...
trulsrunden guide tips oslo

Dette er Trulsrunden i Østmarka

Her tar vi for oss stisykkel-runden i Østmarka som heter Trulsrunden. Hvordan finner du frem, hvordan kommer du deg dit....
TERRENGSYKKEL.NO
OSLOMARKA: Oslo er omgitt av skog i øst, vest og nord. Tar med Ekeberg som en del av Østmarka, så er det utvilsomt den mest sentrumsnære marka vi har. Bilde: Christian Nerdrum
OSLOGUIDE

På stier til Oslomarka fra sentrum

Her skal du se hvordan du kan sykle til og fra Nordmarka og Østmarka fra Oslo sentrum – på sti...
stisykling pioneren oslo tips tur stipatruljen
Stipatruljen

Stipatruljen på tur i Pioneren i Østmarka

STIPATRULJEN (EP6): Vi sjekker ut området rundt Pioneren i Østmarka og møter Bjørn Enoksen fra NOTS som står bak.
tips pioneren oslo stisykling
Stisykling

Alt du trenger å vite om stisykling i Pioneren i Østmarka utenfor Oslo.

Alt du trenger å vite om Pioneren, stien som ligger i Østmarka i Oslo. Her får du tips til hvordan...
stisykling lillomarka statsforvalteren
Stisykling

Glad for at Statsforvalteren ser på tiltak

Nestleder i NOTS, Kjell Ivar Moland ønsker velkommen initiativet fra Statsforvalteren i Oslo og Viken om å se på muligheten...
stisykling lillomarka lillomarkas venner
Stisykling

Lillomarkas venner bekymret for sykling i naturreservater i Lillomarka utenfor Oslo.

Lillomarkas Venner er bekymret for stisykling i to naturreservater i Lillomarka og nærliggende områder der de mener syklistene gir blaffen...
stisykling vinter østmarka Trulsrunden

– Det er fantastiske forhold i Østmarka

Vintersyklistene koser seg. Remi Lelievre var en av dem som utnyttet gode forhold i Østmarka på stisykkel i helga.
TERRENGSYKKEL.NO
stisykling langsetløkka, sk rye, nots, rekkje stisykling

Bygger sykkelstier i Oslomarka

- Det mangler et enkelt innsteg for de helt ferske syklistene. Målet med utviklingen er å etablere et nettverk av...
TERRENGSYKKEL.NO
Nilsbyen terrengsykkelpark trondheim kommune penger bevilgning
Stibygging

Bevilgning på 4,7 millioner sikrer videre fremdrift i Nilsbyen Terrengsykkelpark

Gode nyheter for stibyggingen i Trondheim før sommeren – kommunen bevilger store summer, som framskynder prosessen med å bygge anlegg...
nilsbyen sykkelpark trondheim rekkje

Her bygges Nilsbyen Terrengsykkelpark på Byåsen i Trondheim

I skianlegget Nilsbyen har sykkelklubben TVK satt i gang byggingen av en sykkelpark. Lett inspirert av stiene i Trysil skal...
TERRENGSYKKEL.NO
FINE FORHOLD: Anette R. Bastnes melder om fine forhold i Østmarka i Oslo. Foto: Privat.
Nyheter

– Jeg vil nødig belaste de offentlige tjenestene nå.

Stisyklist Anette R. Bastnes holder rolig tempo på sykkelturene fremover.
TERRENGSYKKEL.NO
NYTER FINE STIER: Jostein Erlandsen på en av Østmarkas karakteristiske svaberg. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Sjekk forholdene i Østmarka nå

Med den mest snøfattige vinteren siden 1990, er det ekstremt gode forhold for sykling flere steder på Østlandet.
stisykling oslo
Stisykling

Her kan du sykle sti i Oslo nå!

Til tross for at det er vinter, kan du sykle på snøfrie stier og uten piggdekk i Oslo.
TERRENGSYKKEL.NO
Lillomarka mangler stier som egner seg for et bredt publikum. Nå vil SK Rye og NOTS Oslo utvikle deler av området som brukes til Ryes årlige terrengsykkelfestival til et mini-Trysil, og videre tilrettelegge og forsterke stiene innover i Lillomarka. Foto: Bengt Ove Sannes
Bærekraft

Vil bygge et mini-Trysil i Oslomarka

NOTS Oslo og SK Rye har startet et samarbeid om å forsterke og tilrettelegge stisykkelnettet fra Langsetløkka innover til Sandermosen...