Stirunde fra Krigskolen, Linderud

P-plass Krigsskolen

Sist oppdatert: 22. april 2007 kl 00.00

• Kommune: Oslo - Lillomarka

Sykle opp til Linderud og følg skilt til Krigskolen.

P-plass Krigskolen

Variert terreng, mye som er lettsyklet men partier som er en del vanskeligere samt noen som er egnet for trilling for en del.

Mørk blå: Krigskolen-Alndammen. Starter med littgrusveier men det er noen småstier en kan kjørehvis man er kjent. Ta først lyløypa til den begynner å stige og bli steinete. Ta da grusveien til høyre og hold til venstre i neste kryss. Den stiger da noee og du vil se en gammel grunnmur på venstre side i starten av den bratteste bakken der. Når grusvei stopper kjør 100m oppstien rett frem mellom småtrærne. Her er det bratt opp. Etter en liten steinhindring er du oppepå en liten flat helle. Der går en sti til venstre. Følgdenne og hold litt høyre når den deler seg. Den kommer gennom et hogstfelt der en er ganske smal og litt utydelig et stykke. Sykle rett frem til de treffer Alnsjøen og til høyre langs denne. Skulle du bomme på riktig sti er det flere paralle som tar deg til Alnsjøen alikevel. Mange paralle stierå velge i frem til Alndammen men en er mest tydlig. Det variere mellom smale stier og ganske brede.Terrenget er varierende men ikke altfor vanskelilg med noen unntak. Lite trilling.

Rød: Diverse gamle tømmerveier og brede stier opoverAlnåsen. De kommer igjen på grusveien like vedBreisjøen eller Svartkulp. NEd til Svartkulp er siste 10m bæring.Stort sett brede og fine stier i starten, noe smalere på slutten. Ganske enkle og altkan sykles hele veien: Noen velger kanskje trille en steinete nedkjøring til grusveien ved breisjøen.

Mørk grønn: Alternativ til rød. Følger en en smal sti inntil en åpen glenne i skogen. Derfra følger den en littbredere sti oppover, denne smalner noe etterhvert. Når det heller litt ned igjen kommerdu over en liten plankebro og tar til høyre. Etter 10m er du ute på grusveien fra Ammerudder den flater ut. Lett og sykle men stiger en del.

Gul: Kør grusveien mot Ammerud hvis du tok Rød sti.En avstikker like isvingen like før Breisjøen. Går over til stien "gamle Lillosetervei".Ta til ventre på denne og følge denne tildu kommer på grusvei ved enden på Breisjøen. Et par "steinrøyser" som kan være veldigglatte når det er vått. Samt et par kneiker som er litt vanskelige. LIt trilling forde som ikke er mest drevne.Sort: Gamle hadelandsvei. Denne følger du ned til Evenseter-vadet. Denne har en del vanskeligheter og det kan være glattpå bergskallene når det er vått. Siste del ned til grusvei er lett.Kryss grusveien og fortsett opp lia. Mye stein og røtter og ganske bratt så her måman nok trille noe. Etter stigningen er det lettkupert og syklbart for de fleste.Stien kommer ut igjen på grusen i s-svingen ovenforGothalfske Gruver. Kryss grusveien og inn ved "camping-bordet". Hold til høyre når stien deler seg(2ganger). Denne delen er lett, kun en steinskrent en måned samt en liten bekk man må over.

Lilla: KJør rett over grusvei og ned over bekken. Følgsti oppover lia. Ganske bratt. KOmmer ut på gruveienmot toppen av bakken. Denne stiger såpass mye og har litt lør småstein så dener tung å sykle hele veien oppover første del. Etterhvert flater det noe ut og den er fin å sykle.Her trengs litt kondis for å sykle mye av den så alternativ er å ta grusveien opp tilstarten på Lys blå og Orange.

Lys blå: Går inn til venstre i svingen der hvorblåsti til kastesteinen går rett ned. Ta stien innover oghold svakt venstre. Etter en del oppover så heller det ned ca 50m. Der deler stien ssage. Ta tilvenstre over en liggende bjørk(var hvertfall der sist). og følg denne. Stien er nå en del smalereog heller stort sett nedover.Et par små myrområder før et nyt dele. Hold til høyre der.Det er et parti nå med mye røtter men det er greit fremkommelig for de som er trente. Noen velgernok å trille over det værste. Etter dette helelr det bare utfor stort sett og stiene blir bredere og letterened til den treffer grusveien mot Tonsehagen. Ta til venstre i første kryss og litt borti veien går en sti inn til høyre.Denne har mye steinheeller og røtter og er litt vanskelig for untrente. I stikryss hold til venstreog du kommer ned på p-plass Krigskolen.

Orange: Starter samme som Lys blå men i krysset skal du rett frem isteden for til venstre over bjørka.Denne stiger noe mer derfra men er lett å sykle. Du kommer etterhvert opp til masta på Årvollåsen ogen heller sliten speiderhytte som ligger der. En kan da ta stien ned bak hytta og komme ned igjen på Lys BlåMen her er det veldig bratt og stein. Kanskje noe for utforfantastene.KJør ellers rett forbi hytta. Her går en bres sti nedover "åsryggen" og en tar lit ned til høyre mot dalen.Begge gåpr bare nedover og er brede og lette stort sett. De møtes igjen på slutten og kommer ut øverst i boligfeltetpå Tonsenhagen. Her må du kjøre asfaltveien til venstre for å komme ned på Tonsenhagen Skole.Da kan du kjøre hjemover eller inn på grusveien inn i skogen til Venstre for skolen. I første kryss tar du datil høyre for å komme tilbake til Krigskolen.

Turen kan fint sykles i motsatt retning. Runde har en del oppover og nedover begge veier så det vilblli omtrent samme tidsforbruk. Får man dårllig tid etterhvert såtreffer den stadig grusveiene så man kan ta de kjapt ned igjen fra skogen.Ta gjerne med beskrivelsen. Det er som ellers i Oslo-marka større og mindre stier på kryss og tvers. Men runden følgerde stier som faller naturllig å sykle med unntak av angitte stidele.

Kart er hentet fra inatur.no