Stiguide til Skjennungstua-Vettakollen

Nordmarka byr på fantastisk stisykling. Det er enkelt å komme seg hit med kollektivtransport eller for egen maskin. Turen fra Skjennungstua - Vettakollen er en klassisk stitur som byr på mye variert sykling. Turen starter ved Rikshospitalet/Gaustad og gå nesten direkte på sti herfr

Sist oppdatert 26. september 2020 kl 14.44
Rune Røsten nyter stillheten i Nordmarka en tidlig søndagsmorgen på vei mot Skjennungstua. / Stisykling i Norge

• Kommune: Oslo

Dette er en klassisk stitur som byr på mye variert sykling.

Vettakollen er en kjent tur for mange turgåere og du må forvente å møte folk på veien. Utsikten fra Vettakollen er upåklagelig hvor du får utsyn over store deler av Oslo og Oslofjorden.

• Vanskelighetsgrad: 4-5 middels krevende

• Lengde: Ca. 18 kilometer

• Startpunkt: Rikshospitalet/Gaustad

Beskrivelse av turen

Turen begynner ved Rikshospitalet, like ved Ring 3 ovenfor Ullevål.

Her følger du Geologistien oppover. Følg denne til du kommer til et åpent jorde. Her går grusveien mot Sognsvann.

Følg denne, og ta inn på blåmerket sti rett på den andre siden av jordet. Ta så til høyre i første stikryss og følg bred sti innover. I andre store veikryss følger du rødmerking mot Frønsvolltråkka og Tryvannstua 5,5km. Du er nå ved starten på Seniorløypa.

Etter noe klatring på bred sti kommer du til Måneskinnsløypa, som du følger nordover(rødmerket). Etter et kort stykke skal du ta første til høyre på blåmerket sti, over en liten bekk og opp på noen svaberg.

Etter en litt teknisk stigning kommer du til et kryss på grusvei. Her skal du ikke ut på veien, men ta til venstre på blåmerket sti, merket «Lorttjern til Ullevålseter».

Stien kommer på ny ut på grusveien, følg den bare noen få meter til venstre og et kryss hvor du skal ta ned til høyre mot rødmerket Holmenkollens 50 kilometer, og blåmerking mot Ullevålseter og Kobberhaughytta.

Stien kommer etter hvert ut på ei åpen kraftgate. Følg blåmerkene og kryss under høyspenten, og fortsett på en blåmerket sti bratt opp til høyre hvor noe trilling av sykkel må påregnes.

Følg stien over et høydedrag og ned til grusen igjen. Kryss rett over til blåmerket sti som går helt fram til Ullevålseter. Her følger du grusveien opp til Skjennungstua.

Her fortjener du å nyte en god skolebolle og Solo i sola. Ta så på sti sørover, like øst for selve Skjennungstua. Nå følger du fin, bred sti mot Frønsvollen. Den tillater til tider høy hastighet, men vær oppmerksom på turgåere. Stien er mye brukt, særlig i helgene.

Idet stien byr på en liten klatring, går det av en smal sti til venstre. Følg denne til grusen ved Frønsvollstråkka. Her skal du ta rett fram på blåsti, skiltet mot Vettakollen. Nå får du 1,5 kilometer med særs underholdende og utfordrende stisykling.

Unn deg en liten pause på kollen og ta inn hele Oslo på netthinna før du følger eggen nedover på teknisk sti. Vel nede tar du til venstre på Gamle Anker vei, en bred anlagt grusvei. Følg denne forbi Båntjern og så inn på sti til høyre mot Gaustad. Her er det mange alternativer, hvor du kan finne din egen favoritt. Nede ved jordet som du passerte i starten av turen, bør du dog holde helt til høyre og følge den smale og frydefulle stien som går nærmest Risbekken ned til utgangspunktet for turen.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Oslo med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.
Stien over Vettakollen byr på nok av utfordringer. Rune Røsten jobber for mestringsfølelsen. / Stisykling i Norge