Stiguide til Rustadsaga-Sandbakken

Denne er en skikkelig rundtur for stisyklister. Turen starter ved Rustadstaga i Østmarka i Oslo, og er en av de lengre stiforslagene våre fra hovedstaden. Stien går i deler av traseen til Terrengsykkelrittet - et av de mest spennende og tøffeste terrengsykkelrittene i Norge. Terrenget er småkupert med svaberg og røtter og svinger også innom "dødsbakken" - en bratt og teknisk nedkjøring hvor du bør ha tunga rett i munnen. Ellers er det mange fine flytparti du kan kose deg på.

Sist oppdatert 26. september 2020 kl 15.21
Turen til Sandbakken kan oppsummeres i mye røtter og svaberg. Morsom sykling på tørt føre, enda mer spennende når det er vått. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Oslo

Dette er en skikkelig rundtur lenger sør i Østmarka

Turen går delvis i traseen til Terrengsykkelrittet. Turens utgangspunkt er parkeringen ved Skullerud skole nedenfor Rustadsaga.

• Vanskelighetsgrad: 4 - middels krevende

• Lengde: Ca. 15,5 kilometer

• Startpunkt: Rustadsaga

Sykle fra parkeringsplassen oppover mot Rustadsaga. Fortsett forbi Rustadsaga Sportstue og innover på grusen langs Nøklevann. Ta til høyre ved første anledning inn på en bred sti. Stien kommer ut til et kryss på en grusvei. Her skal du holde rett fram og opp Fjellstadbakken (beryktet klatring fra Terrengsykkelrittet). Fjellstadbakken går opp til Skullerudåsen. Nå er den verste klatringen unnagjort. Innover Skullerudåsen følger du hovedstien, småkupert og morsomt terreng med mye svaberg og røtter. I første stikryss holder du rett frem. Denne stien leder til Rundvann.

Ved Rundvann  følger du veien rundt vannet 50 meter, og tar inn til høyre på sti. Fin og teknisk sti over Rundvannsåsen, som leder deg til «Dødsbakken». Dødsbakken er veldig bratt og teknisk utfordrende. Her må man vurdere egne ferdigheter nøye. Stien kommer ned ved et lite vann som heter Sølvdobla.

Her skal du krysse grusveien, og fortsette innover på sti mot Askevannet og Sandbakken. Her er det mange fine flytpartier innover. Ved Askevannet fortsetter du mot Sandbakken, du har to alternativer. Enten følger du stien langs vannet eller en sti som går opp til høyre. Begge leder til parkeringen ved Sandbakken. Fra parkeringsplassen følger du grusveien opp til selve Sandbakken-hytta. Nå er du ved turens sørligste punkt, og lengst ute på runden, så det er på sin plass med en pause.

Etter pausen skal du fortsette nordover igjen. Ut fra Sandbakken holder du til venstre, og følger skiløypetraseen over et lite høydedrag. Du kommer ut på grusvei, ta til høyre og følg denne 100 meter før du tar inn til venstre på blåsti over en liten bekk.

Nå begynner et veldig fint stiparti, med jevn klatring før det etterhvert blir mer småkupert. Stien følger høydedragene på svaberg med røtter nordover.

Etter litt utforkjøring krysser stien ei skiløype ved Smørhullet. Her skal du holde rett fram i samme retning, og i påfølgende stikryss skal du holde mot høyre og ta fatt på en ny klatring. Mer fin sti mot veikrysset ved Langvannsbekken. Her skal du fortsette nordover på grusvei.

Etter ca. 500 meter oppover på grus, går det en sti av til venstre. Følg denne, helt ned til Ødegården. Alternativt kan du legge turen om Slettfjell for en ekstra utforkjøring.

Fra Ødegården sykler du grusveien tilbake til Rustadsaga.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Oslo med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.