Stiguide til Pilegrimsleden

Dette er en teknisk stitur med masse utfordringer. Turen starter på parkeringsplassen ved Fossum klubbhus ved inngangen til Vestmarka, vest for Oslo.

Sist oppdatert 26. september 2020 kl 15.37
Henrik Alpers jobber med konsentrasjonen i et utfordrende steinparti. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Oslo
  • Vanskelighetsgrad: 4. krevende

Denne turen gå fra Fossum Klubbhus.

Stirunden tar deg med enn i Vestmarka - eller det lokale stisyklister kaller det; Bestmarka.

Pilegrimsleden: Fossum – Sæteren gård – Pilegrimsleden – Øverland Gård

• Vanskelighetsgrad: 3-4 - middels krevende

• Lengde: Ca. 10 kilometer

• Startpunkt: Parkeringsplassen ved Fossum klubbhus

Fra Fossum følger du grusvei mot Skytterkollen, og etter ca 750 meter tar du inn på en liten perle av en rask sti. Følg denne rett frem til en liten knekker tar deg opp til grusveien og parkering ved krysset mellom Østernvannveien og Dælimosen.

Ta til venstre gjennom bommen, og til høyre bort Dælimosen-veien mot Skytterkollen. Denne asfaltveien får raskt en nedoverbakke, og i bånn av denne bakken tar du til venstre inn på en traktorvei som etterhver blir smalere.

Ved enden av denne tar du til høyre opp en smal grusvei, og fortsetter denne til veien deler seg i to. Følg skilting mot Brunkollen og Haslumseter.

Deretter holder du slakt mot høyre i neste kryss. Kommer så til nytt kryss, her tar du til venstre mot Sæteren og Øverland parkeringsplass.

Morsom utforkjøring, ta til høyre mot Sæteren og Øverland parkeringsplass i neste kryss.

Til høyre i neste stikryss. Følg stien over klopper og myrer helt til du er ute på gressletta ved Muren.

Del to av stien tar deg inn på den legendariske «Pilegrimsleden». Fra Muren følger du grusveien helt til du ser skilter til Pilegrimsleden og Øverland parkeringsplass. Følg grusveien et stykke til du får et rødt hus på venstre side av veien, her skal du ta inn til høyre på smal sti.

Dette er en sti som inneholder alle tenkelige tekniske utfordringer, uten at det er skummelt eller for krevende. Hold rett frem i alle stikryss, og du ender etter hvert opp ved Øverland gård. Turen kan sykles begge veier.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Oslo med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.