Stiguide til Lillomarka fra Skytta

Hvis du ikke har testet hva Lillomarka har å by på - bør du ta deg en tur ganske snart. Det fine med hovedstaden vår, er at de ulike markaområdene har egne karakteristikker og byr på ulik stisykling. Lillomarka byr på mer kupert terreng hvor du sykler litt lengre partier oppover, men til gjengjeld får lengre partier nedover. Mye av syklingen her foregår også på smalere stier enn det du vil finne i eksempelvis Nordmarka.

Sist oppdatert 26. september 2020 kl 14.45
Knut Lønnqvist tester grepet på svabergpartiene ned fra Røverkollen mot Skytta i Lillomarka. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Oslo

Turen ut i Lillomarka fra Skytta starter ved Skytta barnehage.

Turen byr på variert terreng med lengre nedkjøringer. Har du hørt om den berømte Røverkollen og stisyklingen som fins her, så vil du svinge innom den på denne turen.

• Vanskelighetsgrad: 4 - middels krevende

• Lengde: Ca. 15 kilometer

• Startpunkt: Parkeringsplass ved Skytta barnehage.

Beskrivelse av turen

Trill ut grusveien fra parkeringsplassen og inn til høyre på sti.

Følg stien og ta til venstre på grusveien opp til Bjønndalen skianlegg. Følg grusveien innover og hold til venstre i første kryss.

Etter ca. 2,5 kilometer, ta inn til venstre på blåmerket sti mot Skytta, Romsås og Grorud. Etter bare noen få meter, følg skilting mot Grorud, Lilloseter og Sørskogen. I påfølgende stikryss, ta til venstre mot Skytta og Romsås, blåmerket sti. Hold til høyre på sti i retning Aurevann.

Sykle over demningen langs Aurevann, og ta til venstre. Fin utforkjøring ned fra Aurevann mot Breisjøen. Stien kommer ut på grusen ved Breidsjøen. Ta til venstre her og sykle rundt Breidsjøen på sørsiden. Du får en liten klatring opp fra stien langs Breidsjøen, her skal du ta til høyre på toppen. Følg stien vestover til du kommer du ut på en grusvei. Her skal du krysse veien og ta opp en klatring på sti.

I de påfølgende stikryssene skal du holde til høyre og kjøre en runde. Etter å ha kjørt denne ytre runden kommer du tilbake til grusveien. Ta til høyre, og følg den 150 meter sørover, før du skal ta til venstre inn på sti igjen.

På stien tar du til høyre i to påfølgende stikryss på flatt underlag. Nå kommer en morsom utforkjøring, ta inn til venstre på blåmerket sti. Dette er stien fra parkeringen på Ammerud opp til Lilloseter.

Kommer inn på grusveien ved Breisjøen igjen, følg skilting mot Groruddalen Badedam og Skytta. Følg grusveien en kilometer. Rett før du kommer til Steinbruvann tar du inn på sti til høyre ved en stolpe med rødmerking. I første kryss skal du holde mot høyre på rødmerket sti. I nytt kryss ta til venstre på blåmerket sti. Rett fram i neste kryss mot Grorud.

Morsom utforkjøring som passerer utsiktspunkt mot Ammerud. Stien kommer ut på parkeringsplassen ved Grorud Badedam. Sykle forbi dammen på sørsiden og følg blåmerket sti mot Romsås og Røverkollen. Skiltet kan være litt vanskelig å se på baksiden av et tre. Kryss skogen til du kommer til grusveien til Røverkollen.

Fortsett på sti, og ut på grusvei igjen. Sykle til en bom ved boligfeltet. Herfra tar du til venstre på blåmerket sti opp mot Røverkollen. På toppen av Røverkollen har du fin utsikt mot resten av Lillomarka og Nordmarka. Fortsett over ryggen på Røverkollen og ned en morsom utforkjøring. Denne kommer ut på en grusvei, her tar du til høyre. Følg denne til det går nedover og ta til venstre i første kryss. Sykle opp en liten bakke, og ta inn til høyre på sti. Denne kommer ut på grusveien ved Skytta barnehage.

Hvis du vil teste ut flere turer i Oslomarka, har vi noen forslag til deg her.

Oversiktskart over Oslo med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.