Stiguide til Lillomarka fra Kjelsås

Turen inn i Lillomarka fra Kjelsås er en fin stitur med start og stopp på Langsetløkka på Kjelsås. Langsetløkka blir mye brukt til trening av sykkelklubben SK Rye og er sånn et et flott område å øve seg på. Stiene her blir mye brukt i forbindelse med sykkelritt. Denne stituren har start og stopp på Langsetløkka.

Sist oppdatert 26. september 2020 kl 14.46
Terje S. R. Mork på vei ned fra Barlindåsen. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Oslo
  • Vanskelighetsgrad: 4. krevende

Denne turen byr på fin utsikt over Oslofjorden og deler av Oslo.

Du får testet deg på teknisk oppover, bortover og nedoversykling.

• Vanskelighetsgrad: 4-5 krevende

• Lengde: Ca. 16 kilometer

• Startpunkt: Idrettsplass på Langsetløkka

Sykle nordover ut fra Langsetløkka. Fin sti parallelt med grusvei. Stien er blant annet brukt i UB-cup. Den kommer ut på grusveien rundt Maridalsvannet. Følg denne 100 meter. I første veikryss skal du ta av fra grusveien. Sykle opp en bratt bakke på bred sti.

Etter 150 meter, ta inn til venstre på sti. Fint stiparti, hold til venstre i første kryss. Stien kommer ut på grusveien rundt Maridalsvannet igjen. Ta til høyre i første veikryss. Deretter til venstre inn på blåmerket sti. Ta til venstre ut på grusveien. Følg grusveien/rødmerket skiløypespor nordover mot Sandermosen. I første veikryss går blåmerket sti oppover bratt skråning, følg denne.

Bratt sti, tidvis teknisk over åsen til ny grusvei, hvor du fortsetter rett fram. Etter 150-200 meter går det en blåmerket sti inn til venstre, følg denne.

Stien går forbi Karusputten og nordover. Stien går mot Sinober, men du skal dreie nordvest på gulmerket sti, og komme ned til Nordre Langvann.

I den nordlige enden av Nordre Langvann skal du ikke fortsette nordover, men ta til venstre/vestover på sti. Fin utforkjøring ned til grusvei/snuplass. Kryss plassen og fortsett på sti. Du får en liten klatring før du kommer til et stikryss og skal ta til venstre. Enda ei finfin utforkjøring, som kommer ut i et veikryss(grusvei). Her skal du rett frem, og inn i skogen på blåsti.

Dette er klatringen opp til Barlindåsen. Følg denne oppover, her må du beregne å dytte. Bratt og teknisk. Vel oppe på Barlindåsen er det fin utsikt sørover til byen, og vestover mot Nordmarka.

Utforkjøringen fra Barlindåsen byr på sti av ypperste sort. Fin og slak utforsti. Rett frem i første stikryss, følg stien. Denne går ned til grusveien mot Sandermosen. Her krysser du veien og fortsetter nedover på sti. Morsom slak nedoversti. I første Y-kryss skal du holde til venstre og du er inne på Jernbanestien. Stien ender opp på grusveien igjen. Herfra kan du både kjøre parallelle stier og veier tilbake til Langsetløkka.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Oslo med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.