Stiguide til Lillomarka fra Årvoll

Denne stituren fra Årvoll og ut i magiske Lillomarka byr på noe av den fineste stisyklingen du finner i Oslomarka. Området er svært populært for stisyklister siden det byr på lange nedkjøringer på populære stier som Spøkelseskladden og Minikladden, med barnålsflyt i en herlig kombinasjon med røtter og steinete partier. Denne turen byr også på litt herlig krimhistorie når den stopper innom Ole Høilands hule - en av Norges mest kjente tyver fra 1800-tallet.

Sist oppdatert 26. september 2020 kl 14.45
Lillomarka med sine frodige grønne skoger er et fotogent motiv. Knut Lønnqvist og Bård Sturla Stokke utnytter de siste solstrålene en sen høstkveld. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Oslo

Turen fra Årvoll og ut i Lillomarka starter ved utmarksparkeringen på Årvoll.

Hvis du kommer med bil, kan du sikte deg mot Isdammen parkering. Hvis du tråkker for egen maskin kan du sikte på Isdammen - et populært uteområde for beboerne i nærheten.

• Vanskelighetsgrad: 4-5 middels krevende

• Lengde: Ca. 15 kilometer

• Startpunkt: Utmarksparkering ved Årvoll

Beskrivelse av turen

Følg grusveien ut fra parkeringsplassen. Litt forbi bommen på grusveien kommer du til Kastesteinen, der skal du ta rett fram på sti, skiltet med blå merking mot Sinober og Lilloseter. Stien går på svaberg og røtter. Ta denne stien nordover, og når du nærmer deg en grusvei hold til venstre og kryss denne. Her skal du fortsette på sti mot Linderudhøyden og Ole Høilands hule.

På stien mot hula, hold til høyre, hula får du nå på venstre side. I første stikryss, ta til høyre, du skal holde høyden over Linderudhøydene. Ta til venstre ned en bakke og til høyre i bunnen av denne, før du igjen drar mot venstre i et lite Y-kryss. Hold deg oppå åsryggen og svabergene innover. Du kommer så ut til utsiktspunkt over Groruddalen og Alunsjøen. Fortsett på sti mot venstre i Y-krysset umiddelbart etter utsikten. Du kommer til et kryss der stien rett frem går ned en bakke, og stien til høyre drar deg mot en bratt dal. Du skal derimot opp mot venstre i retning Linderudkollen.

Etter en liten utforkjøring, skal du ta opp en bratt klatring hvor du må bære sykkelen. Stien kommer ned ved Setertjern bak Solemskogen, morsom utforkjøring hit. Hold vestsiden av Setertjern.

Følg grusveien noen hundre meter, så inn til høyre på blåsti mot Lilloseter, Sørskogen og Sinober. Denne kommer ut igjen på grusvei, her tar du til venstre mot Sinober, blå- og rødmerket. I en høyresving på grusen skal du ta til venstre, følge blåmerking mot Lilloseter, Sørskogen og Sinober. Stien kommer ut på litt mer åpent skiløypeterreng, følg denne stien. Ta inn på blåmerket sti til venstre, skiltet mot Sinober, Sandermosen, Lilloseter, Solemskogen og Sørlandshytta.

Etter hvert kommer du til Griseputten, her skal du holde høyre side. Ut på skiløype, følg rødmerking til høyre mot Lilloseter. Midt mellom Griseputten og Lilloseter kommer du til et kryss med en liten trebro, da skal du ta til høyre mot Slengfehøgda og Revlikollen. Stien her kalles Spøkelseskladden blant lokale stisyklister. Morsom utforkjøring langs Spøkelseskladden. Hold rett fram i et kryss hvor det kan virke åpenbart å svinge av til høyre - du kommer da inn på Minikladden.

Etter hvert kommer du til en lysning, her skal du passe på å følge stien mot høyre.

Følg stien som krysser grusveien to ganger på vei ned. Du kommer etter hvert til et stort kryss ved grusvei, hvor det heter Evensetermyra. Kjør rett fram her. Stien (Hadelandsveien) kommer ut på grusvei ved Linderud gruver, kryss veien og inn på ny sti - ikke den åpenbare rett frem, men en smal sti noen meter til venstre på grusen. Denne smale stien fører deg ned mot Alunsjøen og en lysning der det gjerne er spor etter bål.

Du fortsetter så videre langs vannet og kommer inn i en ganske mørk og trolsk skog. I dette området går det et utall stier på kryss og tvers, og det finnes egentlig ingen riktige eller gale valg. Med stø kurs tilbake mot Årvoll og tunga rett i munnen, følger du “hovedstiene” i retning Årvollåsen og Tonsenhagen.

Når du nærmer deg byen igjen, er du ved Tonsenhagen og kan traversere Årvollåsen på stier tilbake til parkeringsplassen.

Hvis du ønsker å utforske mer av hva Oslomarka har å by på, så kan du se flere av våre forslag til stisykling i Oslo, her.

Oversiktskart over Oslo med inntegnet rute. Fra Stisykling i Oslo.