Stiguide til Fagervann

Hvis du er glad i lange nedkjøringer med variert terreng, bør du sjekke ut denne turen til Fagervann. Fagervannsrunden er kjent for å ha Oslos lengste utforkjøring, men du må forvente å jobbe litt for godsakene. Stisyklingen her veksler mellom flyt, knot, røtter, stener og ganske tekniske partier. Helt perfekt for deg som har syklet litt fra før.

Sist oppdatert 26. september 2020 kl 14.44
Stien ned fra Fagervann er en av de morsomste utforkjøringene i hele Oslomarka. Stikkordet er flyt. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Oslo

Dette er en av Oslos fineste korte stiturer.

Turen byr på variert terreng og egner seg godt for de mer nedoverorienterte stisyklistene.

Til informasjon, så ble det sommeren 2020 gjennomført en stor andel hogstarbeid av Oslo kommune. Stien eksisterer fortsatt, men kan være noe endret hvis du var der sist i 2019.

• Vanskelighetsgrad: 2-3 middels krevende

• Lengde: Ca. 6 kilometer

• Startpunkt: Maridalen skole

Beskrivelse av turen

For å finne Maridalen skole, kjører du innover Maridalen fra Brekke. Ved Hammeren skal du ta opp til venstre på asfalten. Følg veien litt over en kilometer til du kommer til Maridalen skole. Her kan du eventuelt parkere bilen.

Stien går rett inn i skogen på motsatt side av veien for skolen. Stien kommer inn på en litt større kjerrevei, her skal du ta til høyre. Følg den fram til et kryss ved et skilt. Her skal du ta til venstre og ta fatt på klatringen opp til Fagervann.

Klatringen er bratt og går tidvis på ganske steinete underlag, her må nok mange regne med å dytte sykkelen, mens de sprekeste får en real klatring å bryne seg på.

Når du har gjort unna de verste klatringene, kommer du til et kryss igjen, her skal du holde blåmerket sti til venstre. Etter ca. 2,5 kilometer passerer du et kryss, her skal du fortsette å holde rett fram mot Fagervann, men merk deg dette krysset til du skal ned igjen. Inne ved Fagervann er det fint å ta en pause, og herfra har du et fint utgangspunkt til flere turer i Nordmarka.

Snu og sykle samme sti tilbake til nevnte kryss. Her holder du nå ned til høyre. Denne utforkjøringen er en av Oslos desidert beste. Utforkjøringen har alt. Både flytpartier, røtter, og teknisk knotete steinpartier. Følg stien helt ned til Maridalen skole igjen.

Utforkjøringen ned fra Fagervann kan også nås via Kamphaug eller Skar, og tas i kombinasjon med andre turer i Nordmarka.

Vi har testet flere stisykkelturer i Oslo, og du kan se noen av dem her.

Oversiktskart over Oslo med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.