Stiguide til Brunkollenrunden

Dette er en teknisk stitur med masse utfordringer. Turen starter på parkeringsplassen ved Fossum klubbhus ved inngangen til Vestmarka.

Sist oppdatert 26. september 2020 kl 15.32
Utforkjøringen ned fra Brunkollen er teknisk så det holder. Henrik Alpers jobber med konsentrasjonen i et steinparti. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Oslo
  • Vanskelighetsgrad: 4. krevende

Dette er en hard og teknisk stitur, med massevis av utfordringer. Turen starter ved klubbhuset ved Fossum.

Brunkollenrunden: Fossum – Haslumseter kapell – Brunkollen – Fossum

• Vanskelighetsgrad: 5 - krevende

• Lengde: Ca. 13 kilometer

• Høydeforskjell: Ca. 330meter

• Startpunkt: Parkeringsplassen ved Fossum klubbhus

Følg grusveien nordover mot Østernvann. Ta til venstre i første veikryss etter Østernvann. Snart går veien 90 grader til venstre, mens en bred sti går rett frem. Denne stien skal du følge.

Opp her begynner en lang teknisk klatring, skiltet mot Tjæregravshøgda. Nå skal du konsekvent følge skilter til Haslumseter kapell. Når du kommer til Dæliseter, skal du holde på skrå opp til høyre for hytta. Her går stien videre mot Haslumseter kapell.

Fra Haslumseter kapell følger du sti og skilting sørover mot Brunkollen. Ved ankomst Brunkollen starter en utforkjøring på sørsiden bak hovedhuset.

Stien er vekselvis bred og smal, og byr på mange linjevalg. Stien er såvidt innom grusveien ved Skutehøgda (fint utsiktspunkt). Her skal du passe på å fortsette på sti til høyre for grusveien.

I bunnen av utforkjøringen kommer du ut på en større sti. Her skal du følge skilt til venstre mot Skytterkollen, Fossum og Røa.

I første kryss på grus, ta til venstre mot Skytterkollen. Ved Skytterkollen forsetter du rett fram på blåmerket sti, videre på grusvei mot leirduebanen, for så å ta en sti ned til høyre.

Følg denne stien rett frem. Ved parkeringsplassen Østernvannsvingen sykler du forbi bommen, og tar umiddelbart ned til høyre.

Denne stien går rett frem over Østernbekken, og etter en fartsfylt avslutning følger du grusvei tilbake til klubbhuset ved Fossum.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Oslo med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.