Smalvannsrunden

Sist oppdatert 11. desember 2012 kl 00.00

• Kommune: Oslo - Østmarka
  • Tidsbruk: 1-2 timer

Fra Skullerudstua går det to grusveier, for å komme til startpunktet skal du ta den som går mot sør-øst. Etter 100 meter krysser du en liten bro, etterfulgt av et veikryss. Velg veien mot venstre opp en bratt bakke. På toppen av bakken velger du en bred sti inn mot høyre, som ender opp på en grusplass kalt vannverket.

Skullerudstua

I begynnelsen av turen er det mest jordbunn med røtter, men med steinete partier og svaberg innimellom. Slutten, som er høydepunktet på turen, er en morsom nedkjøring på fine svaberg i åpent terreng.

<b>Til Østmarkskapellet:</b>Fra vannverket følger du blåmerka sti skiltet mot Østmarkskapellet. Stien er bred og steinete i starten, men går etter hvert over til svaberg og jordbunn med noen gjørmehull.Det første stikrysset du kommer til, er et skille mellom skiløype og blåmerka sommersti. Fortsett å følge den blåmerka til du kommer til neste kryss. Her er det satt opp et skilt "Til Sæter stasjon Ekebergbanen", som er en kopi av skiltet som sto der tidlig på 1900-tallet. Her skal du ta veien til venstre, som er skiltet mot Østmarkskapellet. Etter 100 m kommer du til en steinete bratt oppoverbakke som kan være veldig våt. Du skal opp her. På toppen av bakken er det enda et stikryss, hvor du velger høyre. Her kommer du etterhvert opp på en flate hvor du får litt flyt hvis det ikke er for vått og gjørmete. I de neste kryssene holder du venstre. Da kommer du til en bratt steinbakke, og videre til et vann, Rundvann. Her er det en liten strekning på grus før du kommer til det første cruxet. Ved det første store grusveikrysset ser du tydelig en bred bratt bakke med både jordbunn, røtter og stein. Du skal opp her. På toppen ser du at bakken går videre opp til Østmarkskapellet. Her skal du ikke opp, i stedet skal du ta til venstre. Du skal ned et skikkelig crux, Kirketrappa. (se http://www.terrengsykkel.no/index.php?id=2980)<b>Langs Smalvann:</b>Vel nede følger du stien til et stikryss med mye røtter, hvor du tar til venstre. Her er det bare å følge stien nærmest Smalvann på østsida. Stien har mulighet for fin flyt. Nesten i enden av vannet skal du opp til høyre, som illustrert i bilde 1. Videre kommer du til ei myr du skal passere på østsida. Her kan det være veldig vått, og gjørmepyttene kan være dypere enn de ser ut til. Etterhvert svinger stien vekk fra myra, og over noen ekstremt glatte tømmerstokker på tvers av stien. Når de er passert, sykler du litt videre før stien ender ut i en bredere øst-vest-gående sti.Den skal du følge til høyre, videre på tømmerstokker som ikke er så glatte, og opp en bakke. Nesten på toppen står en stor gran merket med en rød og en blå strek på venstre hånd. Her begynner moroa!<b>Ned den gamle lysløypa:</b>Her er det mye å glede seg til. Du skal opp til grantreet og inn til venstre. Her går det en bred sti i åpent terreng, med både svaberg og jordbunn, som illustrert i bilde 3. Nedover her er det nærmest umulig å ta feil vei, så er det bare å gasse på. For å unngå et gjørmeområde i bunn av nedkjøringen er det lurt å holde venstre når du nærmer deg bunnen av bakken og skogen begynner å tetne. Videre kommer du inn på en sti som er veldig enkel å sykle, og så en grusvei.<b>Tilbake til Skullerudstua:</b>Ved grusveien tar du til venstre, og holder venstre i de neste kryssene. Videre sykler du opp en kort bratt bakke, ned en bakke, og litt bortover. Da har du en gammel slalombakke, Fjelstadbakken, på venstre hånd. Se opp for en sti inn til venstre. Dette er en fin liten teknisk avstikker som går parallelt med veien og ender opp litt nedenfor et hus. Du krysser veien opp mot huset og fortsetter 100 meter på stien til du er inne på den samme grusveien. Videre holder du venstre til du er på Skullerudstua igjen.

GPS

Det er mange muligheter for å forlenge turen ved å følge en av de andre stiguidene i området, eller skaffe seg et kart over Østmarka. Nesten alle blåmerka nord-sør-gående stier i området er fine å sykle på.