Sløyfa i Gjelleråsenmarka

Parkeringsplassen bak Living på Lørenskog.

Sist oppdatert 25. oktober 2010 kl 00.00

• Kommune: Oslo - Gjelleråsen
  • Tidsbruk: 1-2 timer
  • Vanskelighetsgrad: 2. litt krevende

Starten/slutten på Østre Aker vei (kommer an på hvilken retning du kommer fra) på grensen til Lørenskog. Der finner du Living, like ved Lørenskog stasjon.

Samme sted som du starta.

Stien er som regel bred og lettkjørt med en del fine svaberg, men med innslag av fin skogsbunn, røtter og mindre stein. Det blir litt gåing oppover, men ikke mye.

Sykle inn åpningen i gjerdet i enden av parkeringsplassen på baksiden av Living. Du skal gjennom en motocross-bane så vær obs på motoriserte farkoster. Sykle gjennom undergangen under E6 og opp til skogkanten. Hold venstre mens du sykler oppover til høyre og du vil finne en sti som går til venstre øverst i skogkanten. Her starter stia sånn egentlig.Sykle opp og når du nesten har kommet deg opp på flata går det en sti til høyre. Du skal inn her. Følge stia og etter ca hundre meter kommer du ut på en annen sti. Følg høyre. Etter nye 50 meter kommer du ut i en lysning og et y-kryss. Du skal opp til venstre. Etter 10 meter kommer du til et kryss og du skal til høyre (eller rett frem hvis du teller med den lille stia som går brått ned til høyre). Nå følger du stia et stykke, noen hundre meter til den deler seg. Du skal opp til venstre. Etter ca 50 meter kommer du ut på en annen sti. Du skal til høyre. Etter 2 meter ta av til høyre. Etter ca 20 meter skal du til venstre. Du kommer snart ut på en annen sti igjen. Du skal til høyre. Etter 2 meter hold ventre. Snart kommer du ned i en dump, og du skal rett frem og opp bakken. Her må du gå litt, men bare noen meter.Herfra er det bare å kjøre på. Etter noen hundre meter med lett stigning går det brått nedover på svaberg. Følg stia rett ned. Du kommer til et kryss og du skal tvers over rett frem. Kommer du til en bro/klopp og en svær rot/tre i bunn er du riktig. Følg stia videre. Det går oppover og du er snart omgitt av høye strå før du kommer på toppen. Herfra kjører du på og koser deg med deilig terreng. Etter noen hundre meter kommer du til en gammel slitt hytte. Ta til venstre før denne. Følg stia og du vil etterhvert havne på Gjelleråsentoppen, Gjelleråsenmarkas høyeste punkt.Du skal videre tvers over toppen, skiltet til Liastua og Skillebekk. Skiltet står litt borti til venstre. Herfra følger du stia. Det starter bortover, så går det nedover etterhvert. Etter et veldig bratt ca 2 meter høyt svaberg deler stia seg i en y og du skal til høyre. Følg stia. Du kommer etterhvert ned i en dump, med en bekk som går tvers over (hvis det er vått) og en sti vinkelrett til venstre. Du skal ikke ned der. Fortsett rett frem. Men neste gang stia deler seg skal du til venstre. Nå kommer du ut på en litt bredere sti som kan minne litt om en vei. Følg stia og hold høyre hvis du lurer. Du skal nå komme til et inngjerdet rødt hus på høyre hånd. Fortsett nedover og du vil havne ut på en kjerrevei. Ta til venstre. Etter ca 30 meter, rett før veien begynner å gå nedover til bebyggelsen går det en sti bratt opp til høyre. Ta opp her.Du vil nå etterhvert få bebyggelse på venstre hånd, og så kommer du til et lite tjern. Fortsett på stia som går 90 grader til høyre. Følg stia og etter ca hundre meter kommer du ut på en noe bredere sti og så ut i en lysning. Ta til venstre. Herfra går det nedover og du vil snart få en morsom nedkjøring.Du kommer nå ned på en grusvei, og du befinner deg rett ved Lahaugmoen. En rusten bom til venstre, men du skal til høyre. Sykle 10 meter før du tar sti til venstre. Følg rett frem, over en del stein til du kommer ut ved noen inngjerdete gasstanker. Her går det sti ned til høyre langs gjerdet. Fortsett oppover. Når du kommer på toppen følger du stia, som fortsatt går noe oppover. Etter en stund deler den seg i en y i 2 solide stier. Venstre går til den falleferdige hytta du var ved i stad, men du skal videre til høyre. Og ta så høyre igjen opp bratt svaberg. Du kommer nå ut i en lysning og etter ca 20 meter skal du opp til venstre og sykle langsunder høyspentledningene et stykke før du befinner deg på Gjelleråsentoppen igjen! Ja, det var her du var i stad. Nå skal du videre tvers over toppen, skiltet til Stovner/Tangerud.Prøv å finn det minst gale sporet over gjørma før du cruiser ned på deilige svaberg. Snart kommer du til et solid tre hvor det står en mengde skilt på. Ta til venstre. Fortsett nedover morsomme cruix og dropp. Etter noen hundre meter deler stia seg. Stovner og Liastua til høyre, Tangerud til venstre. Du skal til venstre. Følg stia og du vil etterhvert havne ut i en lysning med høyspentledningen igjen. Ta til venstre og du vil nå trolig kjenne deg igjen om noen meter, for det var her du starta ved å ta inn til høyre. Sykle ned samme veien som du kom over bmx-banen og under undergangen og tilbake til parkeringsplassen.Link til sporlogg: http://connect.garmin.com/activity/50466165