Skullerudstua - Rundvann - Dødsbakken

Start turen ved Skullerudstua

Sist oppdatert 8. juni 2021 kl 15.55

• Kommune: Oslo - Østmarka

bane 3 til Skullerud, eller bil til parkeringsplassen ved Skullerudstua.

Skullerudstua

Østmarka på sitt beste: Kupert furuskog, masse smale, barnåldekkede stier, svaberg med røtter og annen moro.

1. Et par hundre meter nedover veien mot sør fra krysset Olaf Helsets vei / General Ruges vei ser du en stor parkeringsplass som hører til Skullerudstua. Følg gangveien fra søndre/nedre hjørne av denne p-plassen. Se ellers første post i denne tråden for hvordan du kommer deg hit fra sentrum med bane eller bil.2. Nede på gress-sletta øst for Skullerudstua tar du til høyre ned til en gangvei langs bekken og følger denne ned til høyre igjen i ca 20 meter. Der ser du et blåmerket skilt mot Østmarkkapellet. Det peker inn til venstre over ei lita bru, og den skal du over.3. Nå klatrer du opp en jordbakke som viser seg å være en lysløype. Følg denne løypa rett fram, helt til du kommer ut på og krysser et lite jorde og møter en grusvei. Denne følger du oppover til venstre.4. Når grusveien flater ut og litt nedover, ser du snart en bred sti ta opp i skogen rett foran deg. Bare ta svakt venstre av grusveien når du kommer ut på den åpne plassen og hold rett fram. Du skal nå klatre opp flere svaberg, og fortsetter på relativt bred sti videre.5. Nå venter enkelte litt krevende klatringer, siden det skal plukkes høydemeter for senere bruk. Etter en snau kilometer må du ta 90 grader til venstre i et kryss, bare følg skiltingen mot Østmarkkapellet. Fortsatt noen stramme kneiker igjen, men jevnt over veldig fast og flytpreget sti hele veien – tross stedvis mye stein.6. Snart kommer du ned til et vann på venstre hånd. Det er Rundvann, bakom på den andre siden av vannet ligger Østmarkkapellet skjult av skogen på en høyde. <b>Her ved vannet kan du velge:</b>A. Sykle utom Dødsbakken og klatre grus tilbake. Runden tar ca 20-25 minutter i jevnt tempo.B. Ta 150 grader til venstre og sykle stien langs vannet tilbake nordover mot Skullerudåsen.Hvis du vil ta loopen bortom bakken, kommer du tilbake på nøyaktig samme sted. Se nederst i denne teksten for info om hvordan du finner Dødsbakken og veien tilbake hit igjen. Her fortsetter rutebeskrivelsen med alternativ B for de som ikke har tid eller lyst på denne ekstraloopen.7. Når du har tatt ned på stien som går nordover fra vestsiden av Rundvann, skal du straks holde til venstre i første klatring. Deretter klyver ruta kjapt opp på ryggen av Skullerudåsen og går framover i et par kilometer. Du skal bare holde rett fram hele veien, helt til du omsider ser at det begynner å gå skikkelig nedover på et sted der stien deler seg i to. Akkurat der ser det mest naturlige stivalget ut til å være høyre, men NB: her skal du ta videre bortover til venstre og holde høyden et stykke til.8. Snart er du like over toppen av Fjelstadbakken, som ligger skjult bakom løvtrærne foran deg i det du forstår at her begynner det å gå nedover igjen. Se inn mellom trærne til venstre, så ser du at det stikker inn en liten sti vestover. Følg denne. Dette er det jeg kaller Alfenrunden.9. Etter et par hundre meter ser du en åpning i skogen foran til høyre – det er en stor myr som du kan sykle rundt, eller du kan ta inn til høyre før myra. Det siste medfører minst sjanse for å rote seg bort, den første er veldig fin, men plundrete å forklare siden det er myriader av småstier flere steder underveis. Du skal uansett valg ende ved slutten av punkt 10.10. Dersom du velger å ta inn til høyre før du passerer myra, skal du holde rett fram og videre nordover – der du straks passerer et meget smalt, men dypt bekkefar som skjærer seg ned i skogbunnen. Like etter bekken skal du ta rett til høyre og følge den bortover.11. Denne stien går snart nedover, den går over en vindfelt trestamme, og den fortsetter nedover gjennom noen temmelig tekniske utforpassasjer. Kort etterpå svinger den seg silkemykt mellom stammene i den tette barskogen, før den spytter deg ut på en grusvei.12. Herfra kan du ta tilbake på stien og rett ned til høyre, så vil du snart komme ned på grusveien som leder deg noen få hundre meter ned til jordet foran Skullerudstua og parkeringsplassen der det hele begynte.<b>Slik finner du Dødsbakken:</b>Denne beskrivelsen begynner og slutter ved punkt 6 over.* Når du kommer ut på turveien ved Rundvann (etter å ha syklet opp fra Skullerudstua), ser du et stiskilt på høyre side av veien 20 meter lengre framme. Der tar du inn smal sti til høyre og følger denne oppover og bortover et stykke. E * Etter noen hundre meter vil du se at stien deler seg, på et sted der du kan ta til venstre i jevnt terreng, eller ta til høyre og opp på en knaus som krever at du må klatre med sykkelen et par meter opp. Følg med så du ikke går glipp av dette, krysset er umerket. Mulig det henger noen plastremser i greinene der, hvis de ikke er tatt ned. * Når du har klatret opp her, begynner det snart å trille nedover igjen, og herfra og ned til grusveien er det ingen flere kryss. Når du ser at utforkjøringen begynner, er det bare å slippe setet godt ned og begynne å bli kjent med nøyaktig hvor mye grep framdekket ditt egentlig har til disposisjon når det gjelder. Ikke noe skummelt terreng med farlige elementer, bare en god, gammeldags brattbakke som krever en god bremsehånd eller to - pluss ekstra balanse. Et par brattkanter/nedslipp helt i starten ser litt gufne ut, men går fint. Den aller første er enklest å ta helt inn til høyresiden. * Etter ca 300 meter lander du på en grusvei. Ta til venstre bortover, og deretter oppover til venstre i første kryss. Når du nær toppen kommer til et Y-kryss, holder du til venstre ned bakken, rundt svingen og følger veien tilbake til enden av vannet der du kom ut for en stund siden. Deretter fortsetter du fra punkt 6 og videre.<b>Hvis du vil ha mer:</b> Turen som er beskrevet her ender som du ser på en grusvei i punkt 11. Denne grusveien kan selvsagt lede deg til flere bra stier. Du kan for eksempel følge den bortover til høyre og passere Fjelstadbakken, fortsette oppover grusveien i en sving - ned en utforkjøring som flater ut, så 90 grader til høyre i et t-kryss, forbi et rødmalt småbruk som dukker opp på venstre side, videre rett fram opp bakken forbi bruket (som heter Ødegården, se infotavle) og helt opp til toppen, der du ser en benk til venstre og benk med bord litt oppe til høyre. Stedet heter Høyås, et skilt skal være på en trestamme midt i krysset. Her tar du inn den tydelige stien 90 grader til venstre helt oppe på toppen, like før det går nedover igjen. Denne stien tar deg opp på og bortover åsryggen som kalles Slettfjellet. Mye kos her også. Vil du tilbake til utgangspunktet, tar du til venstre etter noen kilometer, i et stikryss der det er lagt ut mange treplanker over myrputtene like til venstre for stien. Følger du stien som tar av til venstre her, kommer du ned på grusveien ved Ødegården og kan sykle tilbake og hjem herfra. Et fint bonustrack.