Singletrack på Skullerudåsen

• Kommune: Oslo - Østmarka
  • Tidsbruk: 0-1 time
  • Vanskelighetsgrad: 4. krevende

For å komme til Rundvann har du flere alternativer. Du kan sykle fra Fjelstadbakken over Skullerudåsen, Flyktningerruta fra Skullerud eller grusveien fra Skullerud via Grønmo.

Skullerudstua

Ruta er småkupert og består for det meste av smal singletrack med barnålsdekket jordbunn og noen røtter. Stiene går mest på åsrygger med fin utsikt, men deler av ruta går også i dalsøkk. Stien kan sykles nesten hele veien, men du må regne med å måtte gå av sykkelen noen steder.

<b>Opp mot Skullerudåsen</b>På vestsida av Rundvann, i enden av grusveien rundt vannet, skal du opp den brede stien på venstre hånd. Følg stien ned en steinete bakke, ta så til høyre og følg stien videre over noen klopper. Den brede stien fortsetter over to smale, parallelle planker. Her er det stor fare for å sette forhjulet i midten. Når du har passert plankene, skal du bratt opp mot høyre, nordover.Denne stien er vanskelig å få øye på, så her må du følge godt med. Stien som snor seg oppover i lyngen, ender snart på et stort svaberg. Dette skal du krysse før du fortsetter på smal sti i andre enden av berget. Snart kommer du til et stikryss som er vanskelig å få øye på. Her skal du oppover til høyre, altså mot øst, og etter hvert inn på et nytt stort svaberg. Dette skal du også krysse. På toppen av berget skal du inn på stien mot venstre. 100 meter lenger nord kommer du til en bred sti.Den brede stien du nå har kommet inn på, er traseen for utforprisen i Terrengsykkelrittet. Denne skal du krysse, og den smale stien fortsetter bratt oppover mot flaten på toppen av Skullerudåsen. Etter 200 meter heller stien bratt nedover mot venstre, men her skal du i stedet opp en liten kant mot høyre (bilde 2). Følg stien når den svinger mot venstre, og så brått mot høyre igjen. Følg stien videre 100 meter mot sørøst før den svinger til venstre ned et bratt crux. Her må nok de fleste trille litt, men etter 30 meter er det bare å kaste seg på sykkelen igjen. Snart kommer du til en bred sti, nemlig hovedstien over Skullerudåsen.<b>Rundt Fugleleiken</b>På hovedstien skal du ned mot høyre, men denne stien skal du ikke følge lenge. Bare noen meter sør for der du kom ut, står det en furu merket med en rød og en blå stripe. Her skal du nemlig inn på den smale stien mot venstre (bilde 3). Her er det bare å følge stien, som etter hvert krysser en bekk og fortsetter videre oppover åsen.Snart kommer du til en flate med utsikt over myra Fugleleiken i nordvest. Her er det bare å følge en av de mange stiene ned mot høyresida av myra. Etter hvert som du kommer nærmere Fugleleiken, forsvinner svabergene, og stien blir mer preget av fin jordbunn dekket med barnåler. Fra nordenden av Fugleleiken fortsetter stien videre mot myra Dokkemåsan. Følg stien langs Dokkemåsan til du treffer en bred, blåmerka blanding av sti og bekk. Følg denne nedover mot nord et lite stykke til den ender opp midt i Fjelstadbakken.<b>Rundt Skullerudmåsan og videre til Skullerud</b>Herfra skal du følge den brede stien oppover Fjelstadbakken. Se opp for en smal sti inn til høyre når stien opp Fjelstadbakken går over i jordbunn og gjør en sving. Her skal du inn. Stien som snor seg oppover mot myra Skullerudmåsan går raskt over i svaberg når den når flata på toppen av åsen. Når stien igjen går over i smal singletrack, skal du følge den 100 meter videre mot nord, før du svinger brått til høyre ned mot Skullerudmåsan.Følg stien rundt den tidligere torvdriftsmyra, helt til du begynner å nærme deg nordenden. Du skal til høyre opp en bratt bakke mot det store svabergpartiet, og videre innover dalsøkket. Ta av stien mot venstre nedover mot dalen som går nordover fra myra. Her begynner nedkjøringen!Her er det bare å følge stien nedover. Underlaget varierer mellom fin jordbunn, røtter, enkelte steiner og berg med naturlige dropp. Stien munner ut i et kryss. Her skal du kjøre rett fram over det nedfalne treet (bilde 4), og fortsette på stien som blir mer kronglete og teknisk krevende. Snart krysser den ei skiløype. Følg bekken på andre siden av løypa. Bekkesykling er moro! Når bekken svinger mot høyre, skal du følge et lite tråkk rett mot vest og opp en kneik, før du snart er inne på hovedstien mot Skullerud.Herfra skal du følge den brede stien mot høyre. Her er det vanligvis mange fotgjengere, så det er viktig å sykle forsiktig og være hyggelig mot alle man møter. Etter 500 meter kommer du til en grusplass. Denne blir kalt Vannverket, fordi det er et vannrenseanlegg i fjellsiden øst for plassen. Fra Vannverket sykler du rett fram på stien som går parallelt med veien en kort strekning før den dreier inn i skogen og ender opp på gressletta nedenfor Skullerudstua.

GPS

Denne runden er bare en smakebit av hva områdene rundt Skullerudåsen kan tilby. Her er nesten alle stiene flotte til sykling, så nesten uansett hvilken sti du velger, er du garantert en fin tur. De smale stiene er nesten alltid tørre, perfekt i perioder med mye regn. Hovedstien over Skullerudåsen er også fin.Openstreetmap.org sitt kart over området anbefales, og er minst like bra som Statens kartverk sitt. Det beste kartet er likevel turkartet i målestokk 1:25 000 utgitt av Oppsal IF. Kartet er til salgs på de fleste sportsstuene i Østmarka.