Rundtur Vettakollen-Skådalen

Øverst i Vettaliveien

Sist oppdatert: 13. mai 2008 kl 00.00

• Kommune: Oslo

Ta trikk til Skådalen t-banestasjon. Sykl opp Skådalsveien som går over i Vettaliveien. Følg oppover Vettaliveien til den slutter.

Vettaliveien

Variert sti. Bratt oppover i starten, så smalt men fint på vestsiden av Fuglemyra før grei passasje ned til Frønsvollstråkka. Deretter bred sti nedover, nesten hele veien tilbake. Et lite siste stykke opp-og ned sti før man er tilbake ved utgangspunktet, Vettaliveien.

Dette er en fin rundtur for den som er ute etter en grei ettermiddags- eller kveldstur. Tar ikke lang tid, ikke teknisk krevende og kan også brukes som inngang til marka for lengre turer. God blanding av bratt klatring med høy puls i starten og morsom nedkjøring mot slutten. Ta banen til Skådalen, da er det bare noen hundre meter på vei før du er inne på stien.Stien starter på toppen av Vettaliveien, like før veien ender. Ta av til høyre oppover ved gammelt skilt mot Fuglemyra.

Starten er bratt, men det går bare man tråkker til litt. Noe trilling kan vel forekomme her - avhengig av form og vilje.. Det går jevnt oppover i fine driv, utsikten er upåklagelig mot vest, både Holmenkollåsen og hele oslofjorden brer seg ut. Etter en liten bit kommer du forbi hytta Bloksberg og stien flater ut. Her går det an å få opp litt fart før man kommer opp til Fuglemyra, i sørenden.

Når Fuglemyra dukker opp tar man av til venstre, over en knøttliten bekk som er utløpet fra myra. Her er det flere stimuligheter, denne ruten går nordover, med myra på høyre side. Hold rett nordover, ikke ta av vestover. Etter ikke mange hundre meter møter man en rødmerket løype og en masse trevelt. Her er det vått og noe kronglete, men på andre siden går det fint videre. Du kommer nå ut på hovedløypa som går mellom Frønsvollen og Vettakolltoppen, en løype som er beskrevet annet sted i Stiguiden.

Hold rett frem, du får to flotte bakker ned før du ender i grusveien ved Frønsvollstråkka.

Turen er halvkjørt, og det er tid for utforkjøringen! Ta 90 grader til venstre der stien møter grusveien. Du skal ikke ut på grusveien. Følg rødmerket skiløype over et myrparti rett frem. Du kommer så til en steinete nedoverparti før du igjen treffer på samme grusvei. Følg denne 10-20 meter til venstre før ny sti tar av, Skådalsløypa, til venstre.

Skådalsløypa er skiløype på vinterstid og veksler mellom grov smal sti og bredere sti der en kan få opp farten. Vær oppmerksom på folk, særlig i nederste del.

Etter et par hundre meter med en liten bekk på venstre side krysser stien fem-milsløypa. Hold rett frem. Ned en fin bakke, pass på brua i bånn, den kan være glatt og er strategisk plassert akkurat der man må svinge. Videre går det bortover et stykke før ny nedkjøring mot et vått myrparti. Her er det noen smale klopper.

Neste utforkjøring er lang og mot bunn av første bakke ligger det et parti med mange ustabile løse, store stein. De er litt kinkige, greit å redusere farten litt her, før du igjen kan gyve på ned neste strekk.

Du kommer så forbi en skrent på høyre hånd før ny utforkjøring åpner seg. Her går det først til venstre, så til høyre, så til venstre igjen. over en bakketopp og ned til et løypekryss.

Hold rett frem i løypekrysset. Det går an å ta høyre også, da ender du like overfor Skådalen t-banestasjon. Greit alternativ.

Stien rett frem går opp og ned med et dropp ned over en bekk som det mest tekniske punktet. Siste bit går opp til Vettaliveien - og du er tilbake der du startet, bare lengre ned i veien.

Turen kan utmerket kjøres motsatt vei, og som variasjon kan man ta hele Skådalsløypa ned.