Kamphaugåsen - Helgerenhøgda - Fortjernkollen

Sørenden av Skjærsjøen

Sist oppdatert 9. januar 2020 kl 15.19

• Kommune: Oslo - Nordmarka

Startpunktet er Skjærsjødemningen like øst for Ullevålseter, tre kilometer fra Hammeren i Maridalen. Du kan også komme hit ved å sykle ned fra Ullevålseter og holde til venstre mot demningen, den ligger bare en kilometer nedenfor.

Fortjern, to kilometer sør for Kikut på østsida av Bjørnsjøen. Herfra sykler du grusvei rake veien i ni kilometer tilbake til Skjærsjøen.

Denne turen passer best for deg som er en erfaren stisyklist. Selv om store deler av stiene er relativt lettsyklet, er det mange teknisk krevende partier underveis - og noe gåing i de bratteste delene.

Turen er beskrevet som tre etapper. Hver av disse tre etappene kan godt sykles hver for seg, siden de forbindes av Nordmarkas grusveier. Her beskriver vi dem samlet som en lang tur som går utelukkende på smal sti.

Den første etappen er den lengste, den begynner med et par kilometer stigning i til dels teknisk terreng - men byr snart på svært underholdende og raskt terreng.

Den andre etappen krever noe bæring helt til å begynne med og helt til slutt, men byr på en utfordrende og lite brukt sti gjennom både åpne høydedrag og dyp barskog.

Den tredje etappen er ikke lang, men er en kort og intens etappe gjennom supersmale stier - topp underholdning og en fin avrunding på ekspedisjonen.

Etappe 1: Skjærsjødammen - Kamphaug - Gåslungen

Stien tar av veien noen hundre meter nord for sørenden av Skjærsjøen. Hit kommer du enten langs grusveien mot Kikut fra Hammeren, innerst ved Maridalsvannet - eller fra Ullevålseter, der du bare følger veien nedover og holder til venstre over demningen i enden av Skjærsjøen.

Stien er bratt, steinete og slitsom de første hundre metrene opp fra grusveien. Siden får du bredere sti på tørr skogsbunn med noe røtter, med et teknisk vrient parti opp de siste metrene til Kamphaug. Fortsett på stien rett fram over det grønne jordet, og inn i skogen på den andre siden. Her er det mørk skog og mye røtter, litt vel mye i enkelte partier - men greit kjørbart for de trassige. Hold til høyre oppover i stikrysset (Y-kryss) etter ca 7-800 meter. Her stiger det igjen på vei opp på Kamphaugåsen, og etter en kort stigning begynner moroa for alvor.

Straks du er oppe går stien over til lettkjørt og raskt modus bortover det åpne landskapet med mye svaberg langs myrene. Stien krysser bare et par mindre myrhull, resten er fast og fint med noe stein innimellom. Stien fortsetter gjennom noe mer tekniske skogspartier, krysser en grusvei (OBS: Kjør bare rett over og fortsett på den andre sida) og holder det gående i slak helling og flatt helt bort til grusveien sør for vannet Rottungen.

Etappe 2: Gåslungen/Liggeren - Helgerendammen

Her kan det hende at du snart oppdager stien som går sørover igjen vest for Øyungen, ned til demningen i enden av vannet. Ikke ta den. Den er ille. Nok om det.

Ute på grusveien tar du til høyre mot øst, og sykler forbi gården Gåslungen og får snart et glimt av vannet Øyungen nedover på høyre hånd. Etter omkring en kilometer ser du en steinete renne gå oppover skråningen på venstre hånd, like før veien krysser et gjengrodd bekkefar. Her er det skiltet på høyre side av veien til Tømte og til Helgeren dam i hver sin retning. Du skal til Helgeren dam.

Det ser fullstendig uaktuelt å ta med sykkelen opp her, men gjør det likevel. Etter bare 20 meter står et blåmerket pilskilt mot venstre, og du vil snart se at dette har noe for seg. Meget bratt, smal sti et par-tre hundre meter herfra opp mot ryggen på Helgerenhøgda.

Der flater stien ut og følger høyden, smal og småsteinete - men fint tagbar. Her kommer turens vanskeligste partier, med enkelte steiner som kan være ugreie å hamle opp med. Inne i barskogen er det nesten kanadisk stemning, og mye fin kjøring på tørr barnålbunn.

Når du kommer ned til en bekk med mye gjørme og et tjern på venstre hånd, er det snart slutt på denne etappen. Du vil etter hundre meter se en knapt synlig sti gå opp en skråningen på fem meter. Du kan like gjerne bære sykkelen opp her, da kommer du ut på en skogsbilvei som du kan følge hundre meter mot venstre før du kommer ut på veien mellom Bjørnsjøen og Hakadal, der Helgeren renner ut i en liten elv ned til Myrtjernet.

For å gå videre til neste etappe sykler du over brua, stikker inn den lille stien til høyre like etter brua og over en liten, murt demning inntil vannet. Da ser du stien fortsette opp skråningen nede til venstre.

Etappe 3: Helgerendammen - Fortjern - Bjørnsjøen

Etappe tre begynner langt bedre enn den forrige, selv om denne også er så bratt i starten at bare de aller trassigste, sterkeste og dyktigste kommer opp uten å skyve. Men snart begynner et lekkert lite stykke singletrack. Stien er smal og lettkjørt, omkring 40 cm bred med fast underlag, og formelig sniker seg av gårde gjennom lyngen.

Straks du har gjort unna høydemetrene oppover, ruller den slakt bort mot Fortjernbråtan, med bare et par utagbare småsteder. Når du næmer deg skråningen ned mot Fortjern, sykler du nærmest på en liten jordhylle på tvers i skråningen - her er det en klar fordel å ha god kontroll på forhjulet ditt.

Når du triller inn på tunet til Fortjernbråtan, er skiltingen litt forvirrende: Skiltet «Kikut 3 km» står slik at det er lett å tro at det peker videre oppover en bratt sti. Dit skal du ikke. Stien du skal inn på, går ned på utsiden av koia med et informasjonsskilt i metall på veggen. Der krysser den et lite hogstfelt, men blir snart en brillefin sti bort langs nordkanten av Fortjern. Du kommer ut på veien akkurat der Bjørnsjøen og Fortjern møtes.

Herfra er det rundt 11 kilometer på grusvei tilbake til Hammeren i Maridalen, det er unnagjort på en halvtimes tid i jevnt god fart. Ikke fortvil over den første kilometeren, som stort sett går bratt oppover. Fra toppen av bakken og ned til Maridalen er det jevnt over utforbakke, med bare noen korte, greie stigninger av og til.

Anbefalt kart: Turkart «Oslo Nordmark Sommer» - Statens Kartverk 1997 - Best.nr. 2423. Fås i alle gode bokhandler i Oslo og omegn.

Dersom du bare vil prøve én av etappene, anbefales den første. Nybegynnere vil oppleve nummer to som slitsom, mens nummer tre er enklere - men betydelig kortere enn de andre to.