Hundremeternedover'n mm.

Ankerveien like ved Svartkulp.

Sist oppdatert: 9. august 2005 kl 00.00

• Kommune: Oslo - Nordmarka

Følger Einars Grinda-Åklungen-Grinda guide fra Grinda langs Ankerveien (der stien som sagt starter) og til høyre (se bilde nr. 1) inn på stien.

Hestegården syd for Sognsvann.

Veksler mellom lettkjørt og teknisk.Hundremeter'n vil noen mene er litt for smal og teknisk. Stien gir ikke noe glede når den er våt. Vi med bredt styre må brøyte oss litt fram nå og da. Ikke for ferskinger.

Vi tar altså av fra Ankerveien og inn til høyre(se bilde nr. en) på stien som går parallelt med grusveien til Ullevålseter.Her skal vi sykle et godt stykke og det er ikke spesielt teknisk enda.Hold til venstre oppover helt til du ser det lysner på toppen med svaberg.Ta til venstre ved det rødmerkede treet ogpilen (se bilde nr. to).

Her begynner Hundremeter'n.Hold deg til venstre der den lille stien deler seg.Etter litt røtter dumper du en meter ned og går over en bratt stein.Her begynner det for alvor så du kan gjerne kjøre litt til høyre og ta yttersvingen for at det ikke skal bli for bratt.Stien videre går smalt og svingete ned store berg, så bare flytt tyngden litt bakover i det minste. Ikke det at du kommer til stilfult å gå rett over styret med en gang, men det er jo greit med litt kontroll.Får kontroll trenger du hvis du ikke har lyst til å vingle nedover med greiner i fjeset(noe jeg har erfart).Viktig med gode sideknaster her.

Snart kommer du ut på grusveien.Kjør rett over og litt til høyre(bildenr. tre).Du skal gjennom en sjikane og deretter følge en noe teknisk sti bortover.Ikke ta av noen steder.Det kommer en liten elv med dårlig bro, noe bekk, slakt opp og ned og et litt vel smalt parti.Når du kommer ut på grusveien svinger du til venstre og følger den rundt den slake svingen.

Ved et rødmerket tre (bilde fire) går stien vi nå skal følge oppover til høyre.Svabegene er veldig glatte såprøv å styr unna dem!Du kommer etterhvert til noen fine klatringer på svaberg og kjøret rundt en høyspentmast.På toppen går det mot et drop som,(jeg tror) kan tas uten at kranken går nedi,eller ufarliggjøres ved å kjøre til venstre for det. Derfra går det flatt og nedover(nedover ganske smalt) til grusveien.Ta grusvegen du kommer ut på til venstre og følg den til bommen ved hestegården.

God tur!

Kombiner gjerne med entur opp til Vettakollen og ned.Stien kan brukes som transport vest Sognsvann, deretter til Ullevålseter og skiløypa opp til Skjennungen.Følg deretter guiden: Skjennungen Vettakollen.