Grinda-Ullevålsæter-Låkeberget-Hammern

Grinda

Sist oppdatert: 13. januar 2008 kl 00.00

• Kommune: Oslo-nordmarka

Ikke langt fra Songsvann. Spørr etter Korsvoll skole.

Grinda

Starter i en liten lysløype runde med lett terreng(det er ikke grusvei). Når du kommer til Nedre Blanksjø. blir stien bredere. Det er fremdeles vansklige nok partier du kan bryne deg på. Når du kommer inn på kulturminnestien blir stien smalere, men den er fremdeles ikke veldig teknisk avansert. Fra Låkeberget og opp til Grinda blir terenget litt tøffere til du kommer inn på lysløypen du startet på.

Når du står på grinda skal du bare sykle rett frem så høyt opp du kommer på jordet. Når du har kommet der kan du bare følge lysene ett stykke. Når en bred sti tar av til venstre skal du følge denne. denne stien vil lede deg til Nedre Blanksjø. Når du kommer ut fra stien og kan se Nedre Blanksjø skal du bare følge grusveien 100 m til høyre. Når du har tilbakelagt disse metrene ser du en bred sti opp til venstre. Denne stien er kaldt Tarralrud. Denne store stien skal du bare følge til du kommer opp en kjempe brat kneik som igjen går rett ned igjen på andre siden. Fortsetter du videre her havner du ute på en gigantisk myr. Oppe på denne toppen skal du heller bare ta til venstre. Det første krysset du møter skal du holde til høyre. Når du kommer til kryss nummer 2 skal du ta til venstre da må du over en liten myr, men det er ikke noe problem fordi det er lagt en fin bro der. Følger du denne stien vl du snart komme til enda et kryss. I dette krysset skal du ta til venstre vis ikke hvaner du atter en gang ute på en myr. nå vil du komme ut på enden av oklungen og du har bare 300 m til Ullevålsæter.

nå skal du bare kjøre grusveien ned til Sjersjø dammen. Her skal det være et ganske tydelig skilt hvor det står "kulturminnesti". Denne stien skal dere sykle nå. Denne stien går rett ned til en gård. Denne gården har stelt seg mitt i løypa så du må dessverre ta opp til høyre for å komme forbi den. Med en gang du har kommet forbi den kan du ta ned til venstre på en smal sti som slyger seg videre nedover. Når du har kommet til bunn tar du grusveien 500 meter til du ser en sti opp til venstre hvor du må sykle over et betngrør som leder vannet under stien. Nå skal du bare følge denne stien helt til du ser noen store svaberg på venstre siden. Disse skal du over. Når du kommer til toppen av disse går det en sti til venstre denne skal du nå følge til du kommer tilbake til grinda igjen.

stifinner karten er over dette området..