Godløypa

Parkeringsplassen rett nord for Årvollveien 72 - der veien slutter ved et gammelt steinbrudd.

Sist oppdatert: 9. april 2008 kl 00.00

• Kommune: Oslo - Lillomarka

Kjør Trondheimsveien nordover fra Sinsenkrysset, ta av til høyre ved Bjerkebanen - kryss Trondheimsveien og kjør Årvollveien til den slutter. Klikk her for kart.

Ruta er beskrevet som en loop - og ender tilbake på startpunkt.

Jeg har guidet turen for nybegynnere og viderekomne men selv om alle har kommet seg greit rundt, så er det nok en fordel å ha litt sti i beina.

Det beste med denne stien er at en nesten ikke trenger å sykle på grus samt at de fleste partier kan sykles hvis en har noe stiteknikk i beina. Terrenget er kupert, partiene varierer fra lettsyklet til teknisk krevende.

Stirunden kan også varieres på mange måter, og deler av ruten fungerer som transport til alle de andre fine stiene i området.

Stistart finner en rett etter den såkalte ”kastesteinen” omtrent 100 meter fra parkeringen. En følger grusvei til en krevende og brei sti som går rett frem etter denne steinen. Denne starten er alltid brutal og har fått det fengende navnet ”bli varm på 30 sekunder”–bakken. Når man etter en stund nærmer seg grusvei holder en til høyre i stikrysset etter en bratt bakke. Kryss grusvei og dukk inn blant trærne på andre siden. Etter et raskt parti kommer igjen ut på grusen ved en liten slette men du tar umiddelbart inn på sti til venstre igjen. Hold høyre ved stikryss etter få meter.

Fra nå blir det noe enklere å følge stien, og ved neste møte med grus krysser en bare denne og fortsetter på andre siden. Det samme gjentar du ved neste møte med grus, men pass på å hold høyre etter bratt bakke og trebro.

Ved neste gruskrysning kommer en inn på en noe som ligner en traktorvei men som etter noe klatring går mer og mer over i fin og teknisk sti. Du passerer nå andre stiperler som Spøkelseskladden og Minikladden over Revlikollen. Etter en god stund kommer du nå til et stikryss der det går en rødmerket sti rett frem opp en bakke, mens du tar stien til høyre og du kommer da ut på grusen fire til fem hundre meter før Lilloseter. Du kan nå enten sykle veien eller skiløypa opp til seteren.

Etter vaffelstopp fortsetter du på grusen forbi Lilloseter og langs gjerdet som går i kanten av jordet bak setra. Stien er nå brei og fin men allikevel full av små utfordringer i form av røtter og fjell som ligger opp i dagen.

Etter hvert kommer du til Kjulstjernet og sykler langs østsiden. Etter å ha krysser en liten plankebro kommer du til åpen plass med en rød hytte på andre siden. Stien går her mot hytten og passerer denne på østsiden.

Etter en liten stund kommer du ut på grus, som du igjen krysser og tar stien som går på vestsiden av veien opp til Sørskogen.

Stien blir nå smalere og mer teknisk litt avhengig av hvilket valg du gjør ved plankebroen som du nå kommer til, bare rundt hundre meter etter at du forlot grusen sist gang.

Alternativ 1: Her kan du nå sykle opp til høyre i et tekniske vanskelig og steinete bekkefar. Stien videre til Sinober er enkel å følge men kan til dels være ganske møkkete og våt, samtidig som den er noe mer teknisk enn alternativ 2.

Alternativ 2: Umiddelbart etter plankebroen tar du sykkelen på skulderen og går opp til venstre. Du kommer nå etter få meter opp på en gammel traktorvei som du følger til høyre. Når du har komt til veis ende tar du inn på sti til venstre etterfulgt av en kjapp høyresving inn i skogen. Du sykler nå på barnåler og røtter gjennom skogen og ut på en lysning på andre siden av skogholtet. Stien går nå videre med lav vegetasjon på begge sider før du etter en liten svingete plankebro møter du stien fra alternativ 1.

Du kommer nå opp til tre hytter der Sinober, med sine utegående dyr og ypperlige servering, ligger lengst bak. Her nytes den lokale baksten med kaffe før en igjen fortsetter på Godløypa.

Du finner stistart igjen ved å finne stien sørvest for hytta. Enklest er trolig å sykle tilbake gjennom porten du kom gjennom inn til Sinober for så umiddelbart å ta til høyre ned en bratt bakke, eller bratt ned gressbakken i rett linje fra inngangsdøra til Sinober.

Du kommer nå ganske umiddelbart inn i en bakke med blåmerka sti mot Solemskogen til venstre før toppen av bakken. Stien rett frem går mot Barlindåsen og Sandermosen stasjon men du skal altså på den smale stien mot Solemskog. Her vil du finne enda flere "nytflytpartier" som kjennetegner Godløypa. Det er noen stikryss langs stien men følger du denne ”rett frem” så er du på riktig spor.

Ved Kjelsåshytta kan en for variasjon sykle til høyre og ned Fugleleiken og så videre til Kjelsås, men stien du skal følge går videre fremover på røtter, stein og berg. Etter en god stund kommer du til en elv du må krysse der det ofte er veldig våt gjørme som ikke innbyr til forsøk på å forsere elven syklende.

Etter å ha passert denne kommer du raskt til enda en elv som du krysser, og enda om litt dukker atter et vått og litt spennende parti opp som du også krysser. Her går det en sti mot Sandermosen til høyre, mens du tar stien som går rett frem ned langs elva med litt bratte berg og store mengder gøyale røtter. Forsering av dette partiet uten fotisett gir godfølelse i flere timer.

Stien videre går nå etter bare et par enkle klatrepartier over i rask nedoverrettet ensporet sti. Her er det noen artige utfordringer med bratte bergknauser, men alt kan sykles om ikke første gang man sykler på stien. Etter dette raske godpartiet kommer du igjen ut på noe som minner om en vei, og igjen skal denne bare krysses. Stien videre er enkelt å følge og etter en liten stund er du igjen ute på vei.

Her er det beklageligvis ikke noe godt alternativ og du sykler nedoverbakke på grusveien til du ser et svaberg på begynnelsen av en brei sti opp mot høyre. Denne sykles best i god fart som du har opparbeidet fra grusveien, og er tidvis ganske teknisk på grunn av alle de store steinene i stien. Etter nesten hundre meter bærer det igjen ut på grusvei som du tar opp bakken til høyre.

Denne grusveien går hele veien til parkeringen på Solemskogen, men på toppen av bakken er det en godt merket blåsti som går inn i skogen på høyresiden av veien ved en benk. En steinete og fine sti full av røtter går nå nedoverbakke til du kommer til en elv med en grov trebro som du krysser. På andre siden er det enklere å sykle og om litt kommer du til et vått parti med en bratt skrent som du skal opp.

Når du har kommet opp bærepartiet så kan resten sykles opp en brei og enkel sti. Her følger du bare det breieste sporet og etter en liten steinete nedkjøring, så kommer du ut på grusveien rett før bommen ved Solemskogen.

Etter noen meter på grus stikker en brei sti inn til venstre, som du følger rett frem og krysser stien opp mot Linderudkollen. Dette partiet er en brei skiløype, men umiddelbart etter at du er ferdig med en nedoverbakken går det en smal sti inn til venstre, som du nå tar av på. Du må kanskje bære sykkelen de få første meterne på stien, men etter det så går det fint å sykle. Du kommer nå inn i en fin furuskog som du sykler gjennom uten å ta til venstre eller høyre på de stiene som dukker opp. Du krysser en liten elv og fortsetter rett frem før du til slutt står i et gjørmehull med en bakke på andre siden som du må bære sykkelen opp.

På toppen av bakken dukker det opp en breiere sti som du følger til høyre og etter få meter står du på den gruslagt skiløypen, som du forlot for noen få minutter siden. Følg veien til venstre og du kommer ut ved hytta i bunnen av hoppbakken på Linderudkollen.

Du følger nå grusveien forbi hytta, langs vannet og inn i skogen. Om litt kommer du til et veikryss der du holder til venstre opp en bratt men kort bakke. På toppen av denne ser du en sti som går inn til høyre. På andre siden av veien kommer grusveien fra toppen av Linderudkollen. Du tar inn på stien og lar deg ikke friste til å velge høyresporet få meter etter stistart, du skal nemlig rett frem.

Etter et kort parti med tett skog og en bratt stigning, så er det rask og fin sti hele veien tilbake til parkeringen og turens startpunkt. Her kan du sette alle kluter til og nyte et stiparti, som fungerer som en perfekt avslutning på en fin dag.