Gjelleråsen

Danseplassen (toppen av Stovnerbakken)

Sist oppdatert: 8. september 2010 kl 00.00

• Kommune: Oslo - Gjelleråsen
  • Tidsbruk: 1-2 timer

Med bil: parker bilen ved toppen av StovnerbakkenMed t-bane: Til Stovner t-bane stasjon. Et par km sykling (bruk kart eller GPS)

Danseplassen (toppen av Stovnerbakken)

Stort sett bred blåmerket sti med svaberg og rullesteiner. Noen avstikkere med smal sti.

Turen starter helt øverst ved parkeringsplassen i Stovnerbakken - også kalt Danseplassen. Her sykler du 10-20 m på lysløypa før du tar rett høyre ned den blåmerka stia og over bro nederst i dumpa. Nå går det oppover i 2 km langs svaberg på brei blåmerka sti helt til du er på toppen av Gjelleråsen. På veien har du mer eller mindre utfordrende crux og en svært så lekker gapahauk ved navn Kjerringfri :-). Alle crux’ene er gjennomførbare hvis teknikken sitter inne og været ikke har vært for vått. Du skjønner at du har nådd toppen når du ser et stativ med en bjelle på. Dette er en replika fra gamle dager da de kjørte med hest og kjerre her, og ikke hadde plass til å passere hverandre i bakken. Nå som du har kommet opp går det raskt bortover på en fin flyt-sti og så enda raskere nedover under kraftledningen helt til du kommer til et stikryss hvor du tar kjapt til venstre. Her er det 20 m slakt oppover før du passerer en spooky forlatt hytte på høyre side. Nå har du 500-600 m med knallfin nedkjøring som fordrer høye hastigheter og ett og annet hopp. Obs. Det er ganske oversiktlig, men av en eller annen grunn er det stort sett her man treffer joggere og hunde-eiere. Prøv å ikke treff for hardt. Etter nedkjøringen tar man rett frem i stikrysset. Etter noen hundre meter kommer du til Gamle Trondhjemsvei. Da tar du rett høyre og følger denne ca 30 m før du går inn på sti igjen på venstre side. Nå skal du bygge høyde i ca 100 m før du kan rase nedover som en gal på en smal og veldig kul sti i litt over en km. Hvis du ikke ligger smurt utover på svaberget og rullesteinene i bakken ender du opp igjen ved den tidligere militærleiren på Lahaugmoen. Nå som du har forsynt deg så grådig må du igjen bygge høydemetre. Det gjør du ved å følge Gamle Trondhjemsvei oppover i noen hundre meter. Kjedelig, men det må gjøres. På toppen tar du inn til venstre på stien du var tidligere. Deretter følger du stien frem til stikrysset hvor du tidligere tok rett frem. Nå tar du til høyre. Følg stien bortover ca 100 meter før det begynner å gå oppover. Nå er det klatring og forsering av kule crux som gjelder. Utfordrende, men det kan gå an. Du har nesten kommet til toppen når du passerer utkiktspunktet med benk. På toppen kan du enten kjøre rett frem til den blåmerkede stien du var på tidligere, eller bedre - ta stien (se GPS-loggen) som ender ut like ved bjella du kjørte forbi tidligere. Kjør nedover rullesteins-bakken og ta til venstre i stikrysset. Etter 50 meter kjører du ned til venstre på blåmerket sti. Før høyspentledningen tar du opp til høyre. Etter litt klatring har du fremfor deg over en km fantastisk og rask flytsti. Det er en del stier som går til venstre og høyre, men stort sett skal du kjøre rett frem. Best er å følge GPS-loggen her. Til slutt ender du opp rett under høyspentledningen like ved E6. Her har du ikke lyst til å være spesielt lenge, og tar derfor blåmerket sti til høyre langs bebyggelsen på Tangerud. Etter noen hundre meter bortover og oppover kommer du til den blåmerkede stien like ved der du startet. Kjør nedover denne til du er ved Danseplassen igjen.