Bjordammen - Ringerikstjern.

I bunn av dumpa mellom Tryvannstua og Nordmarkskapellet.

Sist oppdatert: 29. juli 2005 kl 00.00

• Kommune: Oslo

Samme som startpunktet.

Like ovenfor Søndre Ringerike Gård. (Veien opp til Wyllerløypa)

Smal, teknisk sti i starten. Noen småvåte partier i starten. Stien blir en anelse bredere halvveis. Man sykle alt.

Denne stien er en fin avslutning på enhver tur. Om du da bor vest for Akerselva da. Ellers kan det bli mye asfalt tilbake. Stien er tung oppover.

Vi starter på Tryvannstua. Sykle mot Nordmarkskapellet. Etter noen hudre meter kommer du til et kryss. Her skal du rett fram i nedoverbakken. Denne bakken er ganske lang. I bunn av bakken, like før det begynner å gå oppover igjen, er det et kryss med et stiskilt for blåstiene på venstre hånd. Ta ned til venstre her.

Du er nå inne på blåstien. Etter ti-femten meter tar du til venstre i et nytt kryss. Sykle nedover og over den lille brua like nedenfor. Etter brua er det bare å følge stien nedover. Etter en kilometer eller to, kommer du til en grusvei som går oppover. Kryss denne. Stien fortsetter noen meter ovenfor på den andre siden av veien. Terrenget her er helt annerledes enn lenger oppe. Trolsk stemning. Raske, smoothe stier med barnålsunderlag. (Den slitne trebrua du går over er utrolig glatt når det er vått...)

Følg stien nedover. Etter noen hundre meter, kommer du til et nytt kryss. Ta rett fram, eller bittelitt til høyre. Ved sydenden av Ringerikstjern, går du over brua og tar til høyre. Nå blir det etterhvert litt mer teknisk og brattere. Men alt er kjørbart, bare du gøtser litt. Det er litt forskjellig stivalg nedi bakken, men de ender på samme sted. Når du har kommet ned på veien, kan du sykle opp til Bogstad og videre ned til sivilisasjonen.

Stien er godt avmerket på Kikut 1:25000.Sees også på Nordmarka 1:50000.