Både store og små så ut til å trives under åpningen av det nye stisenteret i Nordfjord. Foto: Vidar Nyhammer
Lesetid: 3 minutter
Ordfører i Gloppen kommune Leidulf Gloppestad og næringssjefen Knut Roger Nesdal var de to første ut i løypa etter at snora var klippet for stisenteret. Totalt kom det rundt 100 til tirsdagens åpningsfest, og nesten alle lot seg friste til å teste den nye stien.
Nordfjord stisenter er fase to av kommunens masterplanen for å utvikle Gloppen til en stisykkeldestinasjon. Slik senteret står ved den formelle åpningen, bys det på en to kilometer lang rundløype bestående av en kilometer oppover og en kilometer nedover. Men stibyggerne har gjort mest mulig ut av både terrenget og antall meter sti.
– Stien er bygger i typisk Rekkje-stil, med fem prosent stigning oppover, slik at du knapt merker at du klatrer. Nedkjøringen er en skikkelig autostrada med doseringer og kuler og litt av alt du forventer i et stisenter, sier Vidar Nyhammer i Nordfjord Aktiv, som blant annet driver med guidet stisykling i regionen.
Saken fortsetter under
Gloppen kommune er også en av tre kommuner som har vært med på et treårig prosjekt om hvordan sambruk kan koordineres for å unngå konflikter mellom ulike brukergrupper i utmarka. Rapporten fra dette prosjektet, som er utført av Vestlandsforsking, legges fram på et åpent i Sogndal onsdag 5. juni.
Rekkje kom til dekket bord Før det velkjente stibyggerfirmaet satte spadene i jorda på stisenteret, hadde elever ved Nordfjord folkehøgskule og ildsjeler i Nordfjord Grovsyklarlaug lagt ned tusenvis av dugnadstimer på å rydde området, slik at alt skulle være klart for fagfolket fra Rekkje.
– Det er Rekkje som har bygget stien, men Nordfjord folkehøgskule har lagt ned vanvittig mange timer før de kom. De har blant annet satt motorsagkurs på timeplanen, slik at elevene kunne rydde området før Rekkje kom hit, og fortjener virkelig en klapp på skulderen for det arbeidet de har gjort her, forteller Nyhammer.
Nordfjord folkehøgskule og Nordfjord Grovsyklarlaug har planer om å utvide denne rundløypa med alternative nedkjøringer i tillegg til hovedstien. Videre skal det også bygges ytterligere fem kilometer sti relativt snart.
– Målsettingen er at Gloppen skal bli kjent for stisykling både blant tilreisende og kommunens innbyggere. Derfor satser vi nå hardt på å tilrettelegge stier som skal tåle økt bruk og som skal tåle bruk i alle værforhold. Jo flere vi greier å lokke hit for å sykle, desto flere stier vil det bli. Når vi får flere tilreisende hit, vil vi også få flere ildsjeler til stibygging. Stiene er bygget slik at de skal tåle bruk i all slags vær, sier Nyhammer.
Saken fortsetter under
Stisenteret er bare starten Stisenteret er andre byggetrinn i masterplanen til Gloppen kommune. Første fase av masterplanen var en pumptrack i tilknytning til idrettsanlegget i Sandane. Denne kom på plass i 2016, og har nå også blitt asfaltert.
Opprinnelig var ambisjonen at stisenteret skulle åpnet i fjor høst, men uvanlig fuktig vær i fjor høst gjorde at de siste delen av jobben måtte utsettes til i våres.
Tredje fase i masterplanen er å bygge sti som gjør det mer tilgjengelig å komme opp over tregrensa, og å knytte Gloppens mest kjente sti inn i stisenterets løypenettverk.
– Stien fra Haugsvarden er profilert av både Rocky Mountain og Red Bull, som har brukt den til filmer for sine produkter. Planen er at denne stien skal føre helt inn i stisenteret, forklarer Nyhammer.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.