Stiguide til Veten

Stituren til Veten i Sandane er en kort sentrumsnær tur som byr på omtrent alt en sti kan by på. Selv om turen ikke er så veldig lang, er stien veldig krevende. Du må regne med en del trilling og bæring av sykkelen mot toppen og utforkjøringen går samme vei som du kom opp. Det første partiet har fin flyt, før det avbrytes av et skikkelig bratt parti. Terrenget blir snillere og byr til slutt på litt svabergsykling og masse flyt og moro.

Sist oppdatert 29. september 2020 kl 20.06
Sigleif Myklebust tar fatt på øverste del av Veten-stien. Utforkjøringen er både variert og krevende. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Gloppen
  • Vanskelighetsgrad: 5. veldig krevende

Dette er en relativt kort og veldig morsom topptur.

Stisyklingen på Veten er både variert og krevende.

• Vanskelighetsgrad: 5 - veldig krevende

• Lengde: Ca. 6 kilometer

• Startpunkt: Parkeringsplass utenfor Sandane sentrum

Ved ankomst østfra, ta av mot Sandane fra E39, og kryss europaveien i undergang. Følg asfalten opp forbi et boligfelt, videre på grusvei. Du kommer til ei grind ved en parkeringsplass som er utfartssted for turgåere. Her er det fint å parkere bilen.

Sykle grusveien oppover. Etter to kilometer gjør veien en brå sving til venstre, her skal du ta til høyre. Stien krysser ei elv over en bro. Kryss elva og ta til høyre. Følg så stien ca. 150 meter og ta til venstre i stikryss. Dette krysset kommer du tilbake til på veien ned.

Herfra til toppen må du regne med en god del trilling- og bæring av sykkelen mot toppen. I begynnelsen av klatringen er det spesielt rufsete, men det blir gradvis bedre.

Oppe på Veten, 632 moh. har du fin utsikt over Nordfjord, og ser ned til Sandane sentrum. Utforkjøringen fra Veten går samme vei ned som du kom opp. Det første partiet har fin flyt, som så blir avbrutt av et skikkelig bratt parti. Her er det greit å vurdere egne evner kontra lyst.

Terrenget blir snillere, men blir avbrutt av noen korte, mer tekniske partier. Når du kommer ned til nevnte stikryss skal du ta til venstre.

Stien begynner med et grovt steinparti. Etter hvert øker flyten, og du får flere fine svabergpartier. Kryss grusveien du syklet oppover og fortsett inn på siste stiparti. Høy fart og mye moro helt ned til bilen.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Stryn/Nordfjord med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.