Stiguide til Haugsvarden

Her har du en en krevende tur med utgangspunkt fra Nordfjord folkehøgskole. Fra toppen av Haugsvarden har du utsikt over Nordfjord. Nedturen byr på variert terreng med en superutforkjøring med fin flyt og noen tekniske partier i starten, og så bratt og mer teknisk terreng til slutt. Vi advarer om at nedkjøringen er hysterisk morsom.

Sist oppdatert 29. september 2020 kl 20.31
Svingene ned fra Haugsvarden gir deg en av de desidert beste utforkjøringen i Norge. Sigleif Myklebust kjenner stien bedre enn de fleste. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Gloppen
  • Vanskelighetsgrad: 4. krevende

Har du sett noen flotte sykkelbilder fra Vestlandet?

Sannsynligheten for at bildene er fra Haugsvarden i Nordfjord er stor. Stien fra toppen slynger seg nedover terrenget med utsikt ut over Nordfjord.

Dette er en typisk topptur som er enklest om man shuttler.

Det anbefales selvfølgelig å sykle.

• Vanskelighetsgrad: 4-5 krevende

• Lengde: Ca. 10 kilometer

• Startpunkt: Nordfjord folkehøgskole

Startpunkt for turen er Nordfjord Folkehøgskole utenfor Sandane. Følg E39 vestover ut fra Sandane sentrum. Avkjøringen til folkehøgskolen er på høyre side. Følg skilting under veien på motsatt side til skolen, parkér her. Sykle/kjør så tilbake mot Sandane igjen. Etter 3,5 kilometer tar du av til venstre, skilt mot Fjellbygda. Bratt stigning på asfalt, og deretter grus.

Etter et lite stykke på grus, tar du 180 grader til høyre, gjennom et boligtun og videre på grusvei. Deretter bom hvor man må betale, husk penger! Fortsett så på denne grusveien helt til Tystadstøylen hvor det er en parkeringsplass.

Her går stien oppover langs ryggen. Du skal i første stikryss holde til venstre mot Haugsvarden, som du nå ser til venstre foran deg. Lomvatnet ligger på venstre side av stien. Fin flytsti med noen litt steinete partier mot toppen. Fra Haugsvarden har du utsikt utover Nordfjord, og Sandane Lufthavn. Ved toppunktet er det bare å snu, og sykle samme vei ned igjen til parkeringsplassen. Super utforkjøring med fin flyt, og noen mer tekniske partier ned mot Tystadstøylen.

Nede ved parkeringsplassen ved Tystadstøylen er første del av stien unnagjort. Nå sykler du grusveien noen meter tilbake hvor du kom fra, og så dropper stien ned til høyre. Bratt og mer teknisk terreng venter, kjør med hodet.

Utforkjøringen er hysterisk morsom. Stien kommer etter hvert ut på et gårdstun. Vi hensyn og ta ned farten her. Her følger du grusvei til den deler seg i tre. Ta til høyre på traktorvei som går over til sti. Følg stien nedover tett barskog helt til du kommer ut på E39 ved folkehøgskolen.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Stryn/Nordfjord med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.