Stiguide til Gryta

Stryn er kjent for Stryn sommerskisenter og Strynefestivalen på Folven camping. Flere syklister har funnet veien til området de siste årene og ikke uten grunn. I tillegg til tilrettelagte stier har de også flere flotte naturlige stier å by på. Fra vinterskisenteret har du flere muligheter, og en av dem er toppturen til Gryta. Turen er middels krevende og gir deg utsikt over hele Nordfjorden og ned til Stryn.

Sist oppdatert 29. september 2020 kl 19.43
Halvard Avdem og Øyvind Østvedt tråkker mot toppen og utsikten over Stryn sentrum og Nordfjord. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Stryn

Har du reist til Stryn for å stå på ski i sommerskisenteret deres?

Det er ingen grunn til at du ikke skal ta med stisykkelen din neste gang - hvis du ikke allerede har testet stisyklingen i området.

Gryta er en flott topptur men morsom og tidvis utfordrende sykling.

• Vanskelighetsgrad: 4-5 middels krevende.

• Lengde: Ca. 15-20 kilometer

• Startpunkt: Stryn Sentrum

Turen kan begynne på to måter. De sprekeste kan velge å sykle fra Stryn sentrum. Hvis man ønsker å spare litt krefter, kan man kjøre bil opp til hyttefeltet ved Tonningsetra.

Turen begynner ved Esso i Stryn sentrum. Følg veien ut av sentrum, og oppover mot boligfeltet i fjellsiden. Følg Setreveien opp til skisenteret (skiltet). Når du kommer til grusparkeringen ved skisenteret, fortsett på grusveien rett fram når du har heishuset på høyre side. Følg denne grusveien over en liten bakketopp, og så ned en liten grusbakke. Veien krysser ei betongbro, og her har du parkeringsplassen.

Parkér her. Sykle så noen meter tilbake, inn til venstre på grusvei oppover mot skitrekket. Etter noen hundre meter deler grusveien seg i to. Ta til høyre på den mest ulendte av de to. Den dreier mot høyre, og blir veldig bratt, påregn en del dytting her.

Ta så til høyre oppover på sti. Ved første stikryss, drei oppover mot venstre, mot fjelltoppen og heismastene. Ved heismastene deler stien seg i to, du skal ta til venstre mot Gryta. Stien traverserer opp gjennom dalen. Stien krysser en bekk, og så begynner en brattere klatring opp mot neste skar.

Ved toppen av skaret skal du følge stien mot høyre, og langs med et lite vann. Stien slynger seg så opp fjellsiden, og blir ganske bratt, før det flater ut. Nå er det bare noen minutter sykling igjen til toppen. Nyt utsikten over hele Nordfjorden og ned til Stryn.

På returen følger du i stor grad samme ruta ned som du kom opp, helt til du kommer ned til stikrysset nedenfor heismastene igjen. I stedet for å ta til høyre på stien du kom opp, følger du stien videre nedover på et høyhastighetsparti. Stien dreier mot venstre, og framsiden av fjellet ned mot hyttefeltet. Stien blir etter hvert veldig bratt og knotete, med trange serpentinsvinger. Følg denne stien tilbake til grusplassen hvor du parkerte. Her kan du enten kjøre ned igjen, eller fortsette på sti ned til Stryn. Da gjør du som følger:

Når du kommer til parkeringsplassen, ta ut på bred, tilrettelagt tursti. Den snor seg oppover myra. Stien går over en liten bakketopp, og nedover. Kommer så til et vann på venstre side, her tar du til venstre, nesten 180 grader. Følg grusveien du kommer ut på. Etter et par hundre meter går det en sti inn til venstre. Vær oppmerksom, da inngangen ikke er veldig synlig. Stien går i myr og svingete terreng, jevnt nedover. Denne stien kommer ut på en grusvei hvor du tar til venstre og triller 300 meter.  Stien går ned til høyre ved en strømmast. Stien fortsetter i morsomt og variert terreng med alle tenkelige underlag, både myr, røtter, superflyt og steinpartier.

Siste del av stien går på kjerrevei, ned til en bom rett ovenfor Stryn sentrum. Trill ned til Esso. Vær obs på turgåere her og husk å lukk grinda etter deg!

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Stryn/Nordfjord med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.