Stiguide til Erdalen

Denne stituren starter på parkeringsplass i Erdalen på Stryn. Herfra sykler du inn i en fantastisk dal og terrenget er overraskende flatt til å være på Vestlandet. Likevel er du omgitt av majestetiske fjell og jo lengre inn du kommer jo mer teknisk blir syklingen. Dette er nok en tur for den litt mer erfarne syklisten, men nederst i dalen er det flyt for de aller fleste.

Sist oppdatert 1. mars 2021 kl 12.05
Øyvind Østvedt, Sigleif Myklebust og Halvard Avdem sykler gjennom postkort-landskapet i Erdalen. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Stryn
  • Vanskelighetsgrad: 5. veldig krevende

Stryn har masse flott natur å by på.

Denne stituren inn Erdalen, tar deg med inn i en av de flotteste dalene Stryn har å by på.

Stisyklingen er overraskende flat og du er omgitt av majestetisk natur hele veien.

• Vanskelighetsgrad: 5 - veldig krevende

• Lengde: Ca. 11 kilometer

• Startpunkt: Parkeringsplass i Erdalen

For å komme til Erdalen kjører man ca. 30 min østover fra Stryn sentrum. Før tunnelen i enden av Oppstrynsvatnet, tar du til høyre og innover Erdalen.

Følg veien gjennom et gårdstun. Her kommer du til betalingsbom, husk å ta med penger. Noen hundre meter senere parkerer du bilen.

Følg så grusveien innover, og inn på merket tursti. Denne stien skal du følge innover hele dalen. Stien passerer et setertun. Følg stien videre til Vetledalsseter, her deler stien seg i to. Ta til høyre oppover mot Erdalsbreen.

Stien krysser ei elv over ei trebro. Hold til høyre etter broen, stien er tidvis vanskelig å se, men sikt deg inn mot breen. Når du kommer til åpent lende, følger stien venstre side av dalen innover mot breen.

Så begynner den siste stigningen. En del svaberg, og stort sett steinete partier. Mye løs stein, så dytting av sykkel er greiest. Du bestemmer selv hvor langt opp du vil sykle. Vi snudde etter omtrent 5,5kilometer inne i dalen.

Innerst i dalen er det passende å ta en matpause og nyte den fantastiske utsikten over Erdalen før du snur. Følg samme sti tilbake til bilen. Det går jevnt nedover hele veien, med mange fine crux, og jevnt over høy teknisk vanskelighetsgrad.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Stryn/Nordfjord med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.
Turen til Erdalen er like mye en naturopplevelse som noe annet. Stien er krevende, men utsikten du får som belønning innerst i dalen på en godværsdag er ubetalelig. / Stisykling i Norge.