Hausen

Akerhallen på Årø øst for Molde.

Sist oppdatert 31. august 2012 kl 00.00

• Kommune: Molde Øst
  • Tidsbruk: 1-2 timer
  • Vanskelighetsgrad: 2. litt krevende

Fra Molde tar du østover mot flyplassen. Rett etter avkjøringen til flyplassen tar du til venstre mot Årølia og Akerhallen.

Samme sted som startpunktet.

Dette er en ekte topptur med tunge motbakker som belønnes med flott nedkjøring. Nydelig singletrack med blanding av god flyt og noen tekniske utfordringer. Stien går på en rygg og er forholdsvis tørr for å være i Molde. En del røtter er glatte på vått føre.

Turen beskrives fra nede og opp. Samme veg tilbake.Fra Akerhallen sykler du rett nordover langs grusvegen som går oppover mot Årødalen. Etter siste bolighus får du en minnebauta fra krigen på høre hand (30 m ut i skogen). Da skal du ta første sti til høyre etter ca 50 m. Følg denne stien østover innover flaten noen hundre meter. Når du står midt på en åpen flate (myr) skal du ta av på en sti som går til venstre opp lia. Kan være litt lett å overse dette stikrysset.Stien går bratt oppover til å begynne med, men flater noe ut etter hvert og følger stort sett ryggen mellom Røbekk og Årødalen hele vegen til topps. Følg kraftigste sti ved eventuelle stikryss. Midtvegs går stien over et myrområde før den går sammen med en annen sti og fortsetter oppover i traktorvegbredde (nord/øst). Fortsett rett frem når den krysses av en steinete traktorveg. Etter hvert kommer du inn igjen på denne steinete traktorvegen som du følger et par hundre meter før du tar av på sti til venstre. Denne tar deg til toppen. Husk å skrive deg inn i toppboka, før du setter deg i baksetet for en fantastisk nedkjøring.

GPS

Turkart Molde og Fræna 1:50 000 dekker området. Ta det med ro og vis hensyn. Stien er et populært turmål for turgåere.