Eidshaugen - Meisal

• Kommune: Nesset
  • Tidsbruk: 2-3 timer
  • Vanskelighetsgrad: 2. litt krevende

Fra Molde kjør rv 62 skilta mot Sunndalsøra, Fra Oppdal/Sunndal kjør rv 70/62 skilta mot Molde. Parker når du kommer til grustaket på Meisal.

Grustaket på Meisal

Singletrack fra fjell til fjord

Fra grustaket sykler du asfaltvegen vestover mot Meisal, rett før bygda ender tar du inn på grusveg som du følger opp 5-600hm til Meisalvatnet. Se ellers stiguide for Prestaksla for adkomst.Fra parkeringsplassen går det fin sti gjennom hyttefeltet, ca midt i hyttefeltet ser du konturene av stien på høyre hånd opp på Eidshaugen. Trask opp hit, tar ca 1/2t. På toppen nyter du utsikten og hiver i deg noen rosiner før du setter kursen nedover stien. Den ender ved parkeringsplassen. Kryss broen over elva som renner ut av Meisalvatnet og følg stien videre forbi et par hytter. Ta IKKE stien inn mot blåfjellet, men forstett på den bredeste stien. Stien dreier mot venstre, og krysser en bekkedal, her tar den til venstre nedover paralellt med bekkedalen i nordlig retning. Etterhvert blit den tidvis utvasket, og tidvis noe utydelig, men slettes ikke umulig å følge. Vi har prøvd å tette de verste OTB-hullene. Fortvil ikke over stiens karakter, etter et par hundre høydemeter med sauetrakk og noe bløtt underlag kommer en ned i åpen furuskog og siden bjørkeskog, slipp bremsene og la det stå til. Når du kommer til granskog og sti/stølsvegen tar mot venstre skal du rett fram i granksogen på sti, fortsett rett ned gjennom granskogen og siden åpen furuskog ned til en støl. Ta inn til høyre gjennom grinda og følg stien ned. Du kommer straks til ei grind til, så fortsetter den raske stien ned mot fjorden. Ned på riksvegen tar du denne til venstre og tar inn på første asfaltveg oppimellom husene. Følg denne paralellt med fjorden, og ta opp på grus/traktorveg mot Meisalvatnet igjen når sjansen byr seg, eller shuttle med bilen du har vært smart og parkert nede ved fjorden.Det er mulig å trakke seg t/r Eidsvåg på grusveg. Norgeskart.no

"Til topps i Nesset" er en fin bok med gode tips til andre hike-a-bike-turer.Når snøen har gått er det mulig å sykle ryggtraversen over mot Prestaksla, en annen lokal klassiker.