En glad gut - Prestaksla

• Kommune: Nesset
  • Tidsbruk: 1-2 timer
  • Vanskelighetsgrad: 4. krevende

Med utgangspunkt i Eidsvåg, kjør enten mot Eresfjord til Nesset Prestgard og parker, eller kjør mot Sunndal ca 3km til det står skilt "Meisalfjellvegen" inn til høyre. Her er det bomveg opp til Meisalfjellet. Kan også fint sykles som rundtur med utgangspunkt i Eidsvåg.

Prestneset

Høgfjell, sva, åpen furuskog, bratt furuskog, jordsti i granskog, episk utsikt

Fra Prestneset: 100m vest for Nesset Prestgard starter det en traktorveg som er blåmerket, skiltet til "Prestaksla". Traktorvegen kan sykles opp til ca 350hm, deretter tar det av med hike-a-bike på blåmerket sti til høgre opp i skogen. Følg denne videre. På ca 500hm er det et stikryss, følg her stien på ryggen opp til venstre, fortsatt blåmerket. På toppen av ryggen skrår den blåmerkede stien opp i vått lende opp til ryggen av prestaksla, her fortsetter du rett fram på gammelstien ca 100m før du tar opp noen slake sva.Når du bikker over kanten betaler det seg med svasykling bort til høyre mot Prestaksla og fantastisk utsikt innover Eresfjord og Romsdalfjella.Ned igjen:Ta bortover svaene tilbake, der den blåmerkede stien bikker nedover til venstre fra toppryggen fortsetter du rett fram til du kommer til noen bratte sva. Kjør ned her, den svarte mosen er veldig slimete så prøv å treff bart fjell. På nedsida svaene er det først 5-10m med myr før en kommer på et lite trakk (gammelstien) som går bort mot ryggen du gikk opp tidligere. Følg dette trakket tilbake til blåstien du gikk opp, og fortsett nedover blåstien. Like før der stien kommer ned på traktorveg igjen skal en holde høyden til ve i granskogen på sparsom markert tråkk. Etter kryssing av en bekk og ytterligere 100m sparsomt tråkk kommer en til en gammel hullveg en følger nedover. Når en får syn på traktorvegen gjennom trærne, etter en bratt bakke, går stien til venstre inn i skogen og er dårlig markert. Etter 30m er det en skarp høgresving, følg dyretråkket ca 100m før du igjen kommer inn på gammel sti. Denne følges tilbake mot traktorvegen, men rett før en kommer ut på traktorvegen tar igjen et dårlig markert tråkk av stien ned til venstre, ca 100hm morsom utforkjøring gjennom granskogen, før en igjen kommer inn til venstre på gammel kløvsti som en følger helt ned til en kommer til grusveg, ta til høyre her og følg tilbake til riksvegen.Fra Meisalfjellet: fra Parkeringsplassen følges stien gjennom hyttefeltet på hø hånd. etter hyttefeltet tar en opp på svaberg som følger ryggen opp og ned bort til Prestaksla. Det er ikke markert sti her. Anbefales kun når det er tørt, og en må vente litt utpå sommeren før snøen er gått. Ellers samme beskrivelse som fra Prestneset. Fin rundtur på 3-4t fra Eidsvåg En moderne brattstiklassiker!

GPS

Ta en titt på videoen før turen så ser du kor du skal ta for å unngå brattmyra ned fra toppen, og kor du skal ta rett før traktorvegen for å få singletrack helt ned til riksvegen istedetfor traktorveg.U.t. har brukt endel tid på å tett de største myrhulla med stein, følg svapartier og steinsatt sti der det er mulig (stien går ofte nedi myra istedetfor på svaene fordi fotgjengere er glade i myr eller noe sånt)Deler av turen, det som går igjennom åpen furuskog, er naturreservat. Vær ekstra snill mot stien her, ikke sykl når det er vått, og bær sykkelen over myrhull, og hjelp gjerne til å tette myrhullene med skifer fra bekken. Skjemmende hjulspor i fotgjengeropptråkkede myrhull er ikke god propaganda for stisykling, selvom det ikke er vår feil at stien er markert over bløte områder.