Kongevegen Hemsedal - Lærdal

• Kommune: Hemsedal - Lærdal
  • Tidsbruk: 4-5 timer
  • Vanskelighetsgrad: 2. litt krevende

Parker på Eldrevann eller Breistølen.Sykle første bit på RV52 på asfalt 1 km nedoverbakke til første 180gr venstresving nedenfor Breistølen. Stien går rett frem ders aslfaltveien svinger.

Stisykling langs kongevegen fra Hemsedal til LærdalKanskje den flotteste sykkelturen fra Hemsedal er å følge den gamle kongeveien til Lærdal. Denne har en kombinasjon av flott singel track, historiske veier, traktorveier og asfalt. Start på Hemsedalsfjellet ved Breistølen og sykle ned til Lærdal. Turen går langsmed Lærdalselva og er en storslagen naturopplevelse, er kanskje mere vaffelkoselig en teknisk krevende, men mye fin lettsyklet sti nedover, og en del asfalt innimellom. Blant annet er det en opplevelse å sykle ned den bratte og svingete Vindhellavegen bygget opp en gang på 1700 tallet. Turen anbefales som en dagstur fra Breistølen og man kan ta bussen tilbake fra Skysstasjonen i Lærdal på ettermiddagen ved 15-16 tiden. Anbefales ikke på søndager da bussen kan være full og det er vanskelig å få med sykler.Parker på Eldrevann eller Breistølen.Sykle første bit på RV52 på asfalt til første 180gr venstresving nedenfor Breistølen (Bilde 1, 2). I denne svingen ta rett frem inn på sti. Denne slutter i en veiskjæring. Kryss riskveien og løft sykkelen over autovern hvor stien fortsetter på nedsiden av riksveien (Bilde 3). Stien går etter hvert over til grusvei, følg oppover og kryss pånytt riksveien. Sykle gjennom stølsgrend Bilde 4) og fortsett merket sti nedover mot Borlaug, fin stisykling (Bilde 5).Hvor du kommer inn på RV 52 igjen dvs 100 m før krysset til Borlaug følger du sykkelskilt til Lærdal. Du sykler nå på vestsiden av elven på grus og senere asfalt vei til Bjøråk hvor du krysser elven inn på den gamle riksveien.Sykle videre på den gamle riksveien til Steinklepp hvor du igjen kan følge merket sykkelvei videre. Denne går sammen med den gamle riksveien igjen 1 km før Borgund Stavkirke.Etter 700 m dvs 300 m før Borgund Stavkirke tar du av veien mot høyre og følg stien som er skiltet “Vindhellavegen” til merket sti (Bilde 6). Sykler bratt oppover 150 høydemeter før du står på toppen av den historiske konstruksjonen Vindhellavegen med serpentinsvinger og smijernsrekkverk (Bilde 7, 8) nedover til Husum.Sykle så nesten 1 km på riksveien og ta sti til høyre ved Slettgagen, dvs rett før riksveien krysser over til sydsiden av elven (dvs rett før broa vist på Bilde 9). Følg sti vider på nordsiden av elven, denne starter opp ei bratt kneik til høyre for svaberg. Stien går forbi Galdane som er det kanskje fineste stipartiet på turen. og mye flott natur, Bilde 9-12). Stien ender etter en stund på en ”blid vei” i form av en gammel sammenrast bro. Sykle tilbake opp bakke 100 m å se etter sti som tar av til høyre. Her er det for øvrig fint å gå langs de konstruerte laksefisker stiene ved elva. Stien her har lange fine flytparti og noen kortere tekniske partier.Fortsett sti til du kommer ut på riksveien igjen ved Seltun. Her kan du også ta buss eller fortsette videre ca 12 km på asfalt til Haabakken og Lærdal skysstasjon.Mulig man kan krysse broen over til sørsiden av dalen ved Hønjum og følge sti/traktorvei et stykke her, men dette har jeg ikke prøvd.