– Heisbasert sykling er en sikker vinner

Giganten i Hallingdal håper at sykkelsatsingen også vil sørge for tilflytting og arbeidsplasser.

Sist oppdatert: 29. september 2022 kl 14.58
Lesetid: 4 minutter

Som den soleklart største destinasjonen i Hallingdal, ville det vært oppsiktsvekkende om ikke Hemsedal også heiv seg på den rådende trenden om utbygging av sykkelstier. 

Slik er det heller ikke. 

I løpet av de siste månedene har Hemsedal markert seg som en helhjertet sykkeldestinasjon. Når arbeidet med alle planlagte stier avsluttes i første omgang, er det investert 25 millioner i satsingen. 

I webserien Stipatruljen, besøker den ivrige syklisten Runa Buene ulike sykkeldestinasjoner, tester ut tilbudene og snakker med lokale krefter.

Nå er det Hemsedal som skal til pers. 

SØLVSTEIN-STIEN: Magnus Grönberg leder vei ned den tilrettelagte stien Silverstone i Hemsedal. Foto: Håkon Mæland
SØLVSTEIN-STIEN: Magnus Grönberg leder vei ned den tilrettelagte stien Silverstone i Hemsedal. Foto: Håkon Mæland

Tidligere i serien har Buene tatt for seg Nesbyen, Høgevarde og Geilo, som også er med i regionens offisielle terrengsykkelplattform Hallingdal Rides, drevet av Tråkk 'n' Roll SA, som er eid av destinasjonene i Hallingdal.

I Hemsedal møter Buene sykkelentusiastene Magnus Grönberg og sykkelguide Oskar Brodin, som skal vise henne rundt i Hemsedals sykkelstier.

Her blir hun blant annet presentert for den tilrettelagte stien Silverstone, som åpnet i forkant av 2021-sesongen. I følge Hemsedal er Silvestone én av Nord-Europas mest påkostede heisbaserte flytstier. Hele 10 kilometer strekker den seg fra topp til bunn. 

– Den stien vi tok på slutten er helt sinnsykt rå! sier Buene i filmen - og henviser stien med tilnavnet The Forgotten traill. En sti bygget av entusiaster i Gummiskogen-området.

For kort tid siden åpnet også den grønne stien Broadway og den blåe High Line

– To spektakulære stier som krydrer tilbudet i Hemsedal, sier Terrengsykkels Kristoffer Kippernes om de to tilbudene fra toppen av åtteseteren Hollvin Express.  

Neste sesong lover Hemsedal ytterligere 7 kilometer med stier - og når dette er etterhvert er på plass, vil Hemsdal i likhet med Trysil også kunne kalle seg en skikkelig sykkeldestinasjon. 

Terrengsykkel tok en prat med Richard Taraldsen, som er daglig leder i destinasjon Hemsedal om satsingen.

– Hvordan skiller Hemsedal seg ut fra de andre destinasjonene i Hallingdal - og Norge for den saks skyld?

– Hemsedal har for det første en unik natur som er brattere og mer alpin noe annet sted i Hallingdal. Her kommer syklistene opp i høyden, stiene er lenger og elementene er større enn på de andre destinasjonene. 

TROR PÅ SYKKEL: Daglig leder i Destinasjon Hemsedal Richard Taraldsen. Foto: Ola Matsson
TROR PÅ SYKKEL: Daglig leder i Destinasjon Hemsedal Richard Taraldsen. Foto: Ola Matsson

– Vil dere gjøre som Trysil, eller er det en annen linje dere går etter?

– Hemsedal er veldig tidlig i sin utvikling, og i denne fasen er fokuset vårt i høy grad rettet mot å skape et unikt, nedoverbasert sykkelprodukt. Hemsedal har kanskje ikke forutsetningene for å bygge Norges største sykkelprodukt akkurat nå – og derfor er det desto viktigere at hver sti som åpnes er så rå som overhodet mulig.

Taraldsen sier også at det omfattende servicetilbudet fra vintersesongen, med sportsbutikker, restauranter og barer, gradvis vil synes mer  i sommersesongen. Kjernepublikummet er i dag aktive familier eller vennegjenger som driver med alpin eller langrenn på vinteren. 

– Mange av disse er allerede gjester i Hemsedal på vinteren. Flytstien er en inngangsbillett til morsom terrengsyklingen uten at man trenger mye forkunnskap, sier Taraldsen. 

Med åpning av Sentrumsstien i 2023 forventer han at enda flere entusiaster tar turen. Sentrumsstien er prosjektnavnet for ny sti, bygget av Rekkje Stiutvikling. Den er 7 kilometer lang og går fra toppen av stolheisen til Tottenskogen ved Fyri.

– Vi føler at produktet i Hemsedal supplerer andre gode sykkelprodukt i Hallingdal på en god måte, fortsetter han.

Det er naturlig å sammenlikne Skistars giganter når det kommer til sykkelsatsing. For mens Trysil har holdt på med dette i mange år, har Hemsedal egentlig akkurat begynt. 

Akkurat som på vinteren er det likheter og forskjeller mellom Trysil og Hemsedal. Begge destinasjoner er opptatt av å rekruttere nye syklister gjennom å åpne opp for en bred brukergruppe. 

– Hvordan slår dette an hos barn og ungdom?

– Det er kult å se hvor raskt unge syklister bygger ferdigheter. Det går ikke lang tid fra barna slingrer seg gjennom vårt «barneområde» i Tottelia til de fyker utfor Silverstone. Det er også i denne sammenhengen at nye sentrumsstien har blitt prioritert som et stialternativ med litt flere utfordringer.

Sentrumsstien er bygget i variert terreng, og knytter sammen skisenteret og sentrum, samt at den i stor grad er bygget med egne masser av jord og grus. En sti der Taraldsen lover både flotte doseringer og spektakulære utsiktspunkter. 

– Ellers kan vi sette to streker under at heisbasert sykling er en sikker vinner hos kidsa! Enkel, kjapp og avslappet transport til toppen – og full rulle utfor, sier Taraldsen.

– Ser dere resultater av satsingen allerede?

– Hemsedal satte en solid rekord for sommerheisen i 2021, på tross av at Silverstone stadig var under utvikling store deler av sesongen. Interessen kom nok som en liten overraskelse på mange. For at Hemsedal skal fortsette denne positive utvikling er det helt avgjørende at produktet vokser. Derfor tror vi også på ny rekord i heisen for 2023, når Hemsedal kommer til å doble sitt heisbaserte produkt, sier Taraldsen.

Publisert 29. september 2022 kl 14.20
Sist oppdatert 29. september 2022 kl 14.58
annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen