Planen, som er ute på høring til 20.02.14, kan leses i sin helhet her.

 Bekymret for utviklingen

Annonse

Claes Watndal er ivrig stisyklist, bor i Oslo, men sykler ofte i Hemsedal når han er på hytta. Han kom over utkastet til den nye sti- og løypeplanen via en venn på Facebook, og skjønner lite av kommunens tankegang.

– Jeg satte kaffen i vrangstrupen når jeg leste det, og jeg lurer jo litt på hva de tenker, forteller han engasjert.– Hvordan ser du på dette utkastet?

– Jeg syns det er en motsetning til hva kommunen har gjort tidligere. Hemsedal har jo vært veldig god på å legge til rette for skiturisme og andre vinteraktiviteter, men når det kommer til sykkel virker det nesten som om de går motsatt vei. Det er hvertfall stikk motsatt tankegang av hvordan andre kommuner i Hallingdal tenker. Se bare på Nesbyen og Ål, hvor de får til både festivaler og stisamlinger. Jeg syns det er rart at de ikke heller ser på sykling som en mulighet.

– Gjelder dette mest på papiret, eller vil det få stor praktisk betydning, slik du ser det?

– Jeg er usikker, men jeg er veldig redd for at det får negative konsekvenser for syklister. Slik jeg tolker planen vil jo kommunen at turistkontoret skal slutte å markedsføre sykling. At de vil sensurere noe som kan sørge for turisme til regionen skjønner jeg ikke.

– Tror du det vil påvirke syklingen din?

– Fotturistene har vært helt greie til nå, men jeg er redde for at de får en annen holdning hvis kommunen får gjennomslag for denne planen. En del grunneiere som er negativt innstilt kan få mer vann på mølla. Bortsett fra ett unntak, er det jo ikke snakk om et konkret forbud med det første. Jeg tolker det slik at de ønsker at sykling skal foregå i skisenteret, eller på grusveier. Jeg mener at hvis man deler opp slik, blir det bare større konflikter.

– Hva er din oppfatning, er det brukerkonflikter per dags dato i Hemsedal?

– Jeg vil si det er veldig ålreit å sykle der. Selv bor jeg i Oslo, og har erfaring fra Nordmarka. Jeg har vært med på organiserte treninger med Rye rundt for eksempel Sognsvann, hvor jeg har opplevd at folk er negativt innstillt, men det har jeg aldri i Hemsedal. Så langt har det bare vært hyggelige folk og smil hele veien.

– I utkastet nevnes økt slitasje som et argument for å bevare stiene, hvordan er din oppfatning av slitasjen på stiene i Hemsedal?

– Jeg vil heller si at det er tvert om. Måten jordbruket drives på har endret seg, og ser man for eksempel på gamle flyfoto fra Hemsedal, var det mindre vegetasjon før. Mange av stiene er rett og slett i ferd med å gro igjen. Bildene av slitasje i planen er også tatt av kanskje de to mest brukte fotturene i området, blant annet opp mot Skogshorn.

– Tror du kommunen har satt seg tilstrekkelig inn i sykling til å vurdere hva utfordringene er?

– Basert på det jeg leser i sti- og løypeplanen, vil det overraske meg. Det virker som de har et lite nyansert bilde på hva sykling representerer. 

 Ikke snakk om innskrenking

Kinga Bobinska, som er rådgiver i Hemsedal kommune ønsker å presisere at det ikke er snakk om innskrenkinger på adgang til naturen

– Det ene unntaket er Fiskum-stien, hvor det enten skal gjøres tiltak mot slitasje på stien, eller stenges for sykling i en periode.

–Vi ønsker å tenke på miljøet og tenke langsiktig, og vil at de som skal benytte seg av naturen er bevisst på sin egen aktivitet i miljøet. Militærtilstander har vi ikke noe ønske om. Vi vil gjerne at sykkelmiljøet kommer med uttalelser til denne høringen og samarbeider med oss. 

Ønsker å samarbeide

Utkastet er utarbeidet av kommunen i samarbeid med HUS (Hemsedal UtmarksService, som blant annet representerer Hemsedal Turisttrafikklag, Idrettslaget, Bondelaget, Elveierlaget og Skistar AS). Bobinska understreker at det var en omfattende prosess å samle alle innspillene og lage utkastet.

– Tror du en dialog med syklistene under utarbeiding av slike planer kan være lurt, siden det berører de?

– Vi håper virkelig å skape et enda bedre samarbeid med denne planen, og et bedre fungerende sti- og løypenett. Vi kan ikke forby sykling, og det er ikke meningen heller, men de som benytter seg av av vår natur må være klare over hva aktiviteten deres innebærer. Dialogen her er viktig. Hemsedal har ikke hatt en slik sti- og løypeplan før. Uten en slik plan får vi heller ikke prioritert vedlikehold og nyanlegg, som også er til det beste for de sykkelinteresserte.

Les også: Alt om Skistar

– I utkastet skrives det om å forebygge konflikter, har det vært noen hittil?

– Dalløypa som går fra Tuv til skisenteret er både sykkelløype og tursti, og den er ganske slitt. Her må vi innføre tiltak for å bevare den. Vi mener ikke at det er konflikter, men at vi kan forebygge konflikter ved å innføre tiltak. Kommunen har også mottatt bekymringsmeldinger fra turgåere generelt angående sykkelbruk.

– Er det sykkel som står for denne slitasjen?

– Ja, de løypene som er aktivt brukt til sykling får ganske fort slitasje. Sykkelmiljøet burde også snakke med HTTL(Hemsedal TuristTrafikkLag), og komme med forslag til tiltak. Å snakke sammen er den beste måten.

– Hvorfor er sykling den aktiviteten som blir avgrenset, når alle typer ferdsel sliter på terrenget?

– Det er ikke bare sykling, bruk av hest påfører også mye slitasje, så vi håper på å skape en dialog der også.

– Har Hemsedal kommune sett på potensialet i sykling som bidragsyter til turisme og næringsliv, når det i utkastet står oppført som  tiltak å "Slutte å marknadsføre stisykling på stiaene som ikkje er tilrettelagt for sykling?"

– Sykkel er en viktig aktivitet som vi ikke vil hindre. Samtidig tror jeg teksten kan bli misforstått, vi vil ikke forby sykling. Når noen stier skal anbefales og markedsføres, så bør de kunne tåle sykling.