Stiguide til Supergeil/Åsgardane

Stisyklingen i Hallingdal er fantastisk og variert. Her får du sykling i skog, på høyfjellet, maskinbygde løyper og ferdighetsparker med dirthopp og pumptracks. På Gol finner du masse gøy å bryne deg på. Denne turen til Supergeil/Åsgårdene fra Gol sentrum, er intet unntak.

Sist oppdatert 3. oktober 2020 kl 13.19
Stien fra Åsgardane ned til Gol sentrum har fått navnet Supergeil. Bjørn Jarle Kvande og Mathias Marley nyter den lange og morsomme utforkjøringen. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Gol

Morsom stitur med start og stopp i Gol sentrum.

Turen er todelt, med lang klatring på grus og en lang og morsom utforkjøring ned mot sentrum.

• Vanskelighetsgrad: 3-4 - middels krevende

• Lengde: Ca. 11 kilometer

• Startpunkt: Gol Sentrum

Start ved samme sted som Skrotnissen og følg veien ut av sentrum. Hold til venstre på fortauet. Følg veien helt til du kommer til en Shell bensinstasjon og Tesla ladestasjon. Her tar du inn til ventre på Hagaskogvegen. Etter ca. 100 meter tar du inn til venstre igjen på grusvei. Du kommer til en bom. Den skal du forbi og følge veien videre oppover.

Nå skal du ikke svinge av inn på Skrotnissen, men fortsette oppover grusveien. Etter hvert flater det ut, og du kommer til ny bom ved et kryss. Her tar du til høyre og følger grusveien. Du ser riksveien i fjellsiden oppe til høyre. Veien kommer ut på et åpent jorde, her er det et kryss.

Du skal ta andre vei til høyre, ikke grusvei 180 grader bakover. Følg veien 50 meter. Her står det skilt med blå merking mot Gol Sentrum på høyre side av veien.

Her begynner moroa. Hysterisk morsom sti på raskt underlag i barnålskog.

Stien kommer ned på en kjerrevei. Her skal du holde til venstre og krysse veien. Etter bare noen hundre meter kommer et Y-kryss. Her skal du også holde venstre og traversere bortover, før du svinger ned mot høyre og får mer morsom sti.

Etterhvert kommer du til et gjerde på høyre hånd. Sykle langs dette og under Riksveien i en undergang. Nå kommer du til Gol ungdomsskole og sentrum.

Hvis du er i det utforskende hjørnet har vi flere forslag til stisykling i Gol.

Oversiktskart over Hallingdal med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.