Mary Of The Moors

Turen starter på toppen av Bualie hyttefelt

Sist oppdatert 8. juni 2021 kl 15.49

• Kommune: Gol - Golsfjellet

Opp grussvei til venstre noen hundre meter etter Ørterstølen, opp mot toppen, sti begynner der hvor grusvei slutter.

(Skikkelig) rundtur

Dette blir en slags alternativ "Golsfjellet rundt" og vil derfor være preget av at ikke all syklinga er like kul. Litt grus må man regne med og ett av stipartiene er ganske så seigt (vått og knotete), men første del er rikti så fin endog med et par fine utforkjøringer og siste del er en perle (riktignok enda bedre motsatt vei, men pytt pytt) 2 av tre er jo ikke gæærnt :)

Parker gjerne på Ørterstølen, (Hemsedølinger dere kan starte på vestsiden..... i Lauvsetkrysset)Sykle opp nevnete hyttefelt og opp stien til Ørterhøvda drapå nedover/bortover til du kommer til en skiløype (merket med svære staur) dra ned til høyre her og ned sti til høyre igjen etter 100 m mot Appelsintreet, fin kjøring nedover mot nevnte tre. Ta til venstre på kjerrevei når du er nede ved treet. Bort noen hundre meter og skrått til høyre i stidele mot Golsfjellet Fjellstue, nå er det bare å følge stien ned mot ei lita bru og holde venstre etter denne, fin flyt en km eller så og du kommer opp på grusvei, ta til høyre her og følg denne rundt sving, når gjerdet på høyre hånd slutter(200-300m) skal du se etter sti ned til høyre.Fin sti ned mot Golsfjellet Fjellstue, ut på liten grusvei, hold venstre, til venstre igjen på større grusvei. Nå venter litt klatring før du er oppe på Lauvset. Til venstre rett etter Lauvsetkrysset bort ca 100 m og inn på kjerrevei (dette er der du hadde havna om du ikke hadde tatt av kjerreveien etter Appelsintreet)Nå venter litt klatring før du er oppe på fjellet igjen.(PS hvis du ikke gidder å klatre for å få 2,5 km med crappy sti kan du bare fortsette rett frem i Lauvsetkrysset og kroke opp på guiden når vi kommer ned fra Lauvset hyttegrend....)Rett før du er oppe vil du se et skilt og en smal steinete sti som går inn til høyre, kjør inn her og en våt smal opplevlse venter....det blir litt bedre etter du har passert myra. Ikke så lenge etter dette krysser du en bekk og følger skiløype ned til høyre over myr og til slutt kommer du ut på Lauvset hyttegrend, ned til venstre på grusen etter det holder du høyre sånn at du til slutt er ute på "hovedveien" igjen.Ta til venstre og følg denne nedover et par km til du kommer til en gammel melkerampe på venstre hånd og en søppelcontainer på høyre.Inn til venstre her opp bakke til høyre og til venstre i neste kryss, følg på i seig stigning til vei slutter og sti begynner opp mot Syno (du kan se varden nedenifra).Skyv opp til Syno (10 min), når du er oppe skal du holde høyre og du vil komme til Jondalen Varmestue (Sorry bare åpen i påska) etter ca fem min.Fra varmestua er det bare sang og lutter glede mot Langhøgda og Gullknapp, bare pass på å hold høyre i stidele etter ca 2 km for så å holde venstre opp mot Langhøgda rett etter det. Nå er du på vei mot Gullknapp og Storefjell hotell, lett å finne frem bare hold venstre på toppene bortover til du er på Gullknapp. Ta til venstre opp grusvei rett etter du har passert heisbua på oversiden av hotellet og sykle sånn at du kommer på oversiden av lavvoene, rett frem gjennom en grind og fortsett et hakk til inn før du tar til høyre opp langs en rygg med et drit fint parti og kommer ut på grusen igjen ovenfor Kamben hotell, ned forbi Kamben og ut på "hovedvei som du tar til venstre og sykler ca 5 min opp til bilen.