Stiguide til Skaraåsen rundt

Dette er en fin fjellrunde for stisykling, vest for Gol sentrum. Turen er middels krevende og byr på morsomt terreng og med noe innslag av knot. Stien starter på parkeringsplass på Skåraåsen og for å komme hit må du passere en bomvei - husk derfor bompenger. Hvis du ønsker å sykle fra Gol sentrum trenger du ikke tenke på det, da betaler du i tort og svie ved å tråkke deg opp selv.

Sist oppdatert 26. september 2020 kl 14.28
Mathias Marley og Bjørn Jarle Kvande mellom trærne på Skaraåsen. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Gol

Gol har mer å by på enn hyttefelt og nykjørte langrennsløyper på vinteren.

I sommerhalvåret kan du sykle deilige fjellstier på Golsfjellet, og morsomme nedkjøringer tilbake til Gol sentrum. Denne turen er intet unntak.

• Vanskelighetsgrad: 4 - middels krevende

• Lengde: Ca. 13 kilometer

• Startpunkt: Parkeringsplass oppe på Skaråsen

Start i Gol sentrum og ta Riksvei 52 mot Hemsedal. I første 180-gradersving tar du til venstre ut på Tuppeskogveien i retning folkehøgskolen. Følg denne helt til første veikryss. Her skal du ta til høyre, og så til venstre inn på grusvei etter bare 100 meter. Denne grusveien skal du følge ca. sju kilometer oppover forbi hus og gårder.

Lang stigning på grus. Etter hvert flater det utover, og du kommer til en parkeringsplass på et lite høydedrag.

Parkér bilen her. Sykle 150 meter tilbake, her går det en vei inn til venstre. Følg denne forbi en bom. Ca. 400 meter etter bommen går det en sti inn til høyre, merket blått med skilt som du skal følge. Stien går slakt oppover. Etterhvert kommer du til en gammel steinmur hvor du skal holde rett fram. Nå kommer du til en seter, hvor stien går inn til venstre. Her får du med én gang et nytt kryss hvor du skal du ta til høyre.

Følg stien i kanten av ei myr på venstre hånd. Stien kommer til en grusvei, her skal du ta til høyre. Følg veien over et høydedrag. I neste kryss, hold til venstre.

I enden av veien ligger en hytte. Fortsett forbi bommen ved hytta og til venstre.

I første stikryss holder du rett frem. Hit kommer du tilbake igjen på returen. Kommer ut ved en hytte. Fortsett forbi hytta og over et nytt høydedrag til en grusvei.

Nå kommer du til en hytte på venstre hånd. Her er det merket sti ned til høyre som du skal følge.

Følg stien i en sløyfe rundt Svarabergtjerni mot Feten over flere åsrygger. Nå får du morsom sti ned mot stikrysset hvor du kom i sted.

Returner samme vei, men ved første seter fortsetter du rett fram i stedet for til høyre. Følg stien helt til du kommer tilbake til stikrysset ved den første seteren. I krysset ved seteren tar du til venstre i stedet for til høyre, og får den siste morsomme utforkjøringen til ned til bilen.

Oversiktskart over Hallingdal med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.