Stiguide til Skrotnissen

Skrotnissen er middels krevende og tar deg med på en kort runde med utgangspunkt fra Gol sentrum. Turen byr på en bratt håndlaget skogssti med krappe og bratte doseringer og avsluttes med fantastisk flyt gjennom bjørkeskogen.

Sist oppdatert 4. oktober 2020 kl 18.18
Skrotnissen er en fin runde å ta på kvelden. Høydemeterne slukes på grus oppover, og variert sti nedover. Sverre Eckhoff går i ett med landskapet. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Gol

Stien ned mot Gol byr på både flyt og knot.

Skrotnissen er en kort og fin stitur, som kan kombineres med flere av de andre turene i Gol.

• Vanskelighetsgrad: 3-4 middels krevende

• Lengde: Ca. 5,5 kilometer

• Startpunkt: Gol Sentrum

Turen starter i Gol Sentrum. Trill sørover ut av sentrum og hold til venstre på fortauet. Følg veien helt til du kommer til en Shell bensinstasjon og Tesla ladestasjon. Her tar du inn til venstre på Hagaskogvegen. Etter ca. 100 meter tar du inn til venstre igjen på grusvei. Du kommer til en bom, den skal du forbi og følge veien videre oppover fjellsiden. Etterhvert flater det ut og du kommer til et kryss med en ny bom. Like før bommen skal du ta til venstre.

Stien er lite definert i begynnelsen, men her begynner toppartiet av Skrotnissen. Tett skog med mange tverrliggende trestammer på bakken. Stien kommer ut på en kjerrevei, følg denne til en snuplass.

I enden av denne går stien ned. Her blir det bratt og morsomt, raskt underlag med doseringer og hopp. Stien kommer ut på traktorveien du syklet oppover. Ta til høyre og trill nedover. 30-40 meter etter første venstresving  går nederste del av Skrotnissen inn til høyre.

Stien krysser en traktorvei og kommer ut av skogen ved et kraftverk. Her følger du gjerdet langs kraftverket til høyre før det bærer inn i skogen igjen. Stien kommer ut ved Røbølvegen, og siste parti tar deg ned til butikken som har gitt stien navn, Gol Verktøy og Sport.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Hallingdal med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.