Stiguide til RV7/Tuppeskogen

Dette er en middels krevende tur for stisyklister. Turen starter i Gol sentrum og byr på en kort og fin topptur med utforkjøringer som garantert gir deg et smil om ansiktet uansett ferdighetsnivå. Hallingdal har som mål å bli best på stisykling i Skandinavia og gjør en stor innsats i å legge til rette for stisykling. Gol Sentrum

Sist oppdatert 26. september 2020 kl 14.17
Stien Riksvei 7 har fått navnet etter fra veien den krysser. Sverre Eckhoff syns skog er langt mer interessant enn riksvei. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Gol

Hallingdal har masse stisykling å by på.

Området satser stort på stisykling og målet er å bli best i Skandinavia på stisykling.

• Vanskelighetsgrad: 3 - middels krevende

• Lengde: Ca. 12,5 kilometer

• Startpunkt: Gol Sentrum

Sykle ut av Gol sentrum på RV52 mot Hemsedal. I første 180-gradersving tar du til venstre ut på Tuppeskogveien i retning folkehøgskolen. Følg denne helt til første veikryss. Her skal du ta til høyre og så til venstre inn på grusvei etter 100 meter. Denne grusveien skal du følge omtrent to kilometer oppover forbi hus og gårder.

I en skarp høyresving(tredje hårnålssving) skal du ta ut til venstre på traktorvei. Denne traverserer bortover og slakt nedover i morsomt terreng. I neste kryss skal du holde opp til høyre. Følg veien litt over 200 meter bortover, før du får stien på venstre hånd nede i skogen. Bratt sti i barnålsskog. Kryss grusvei, stien fortsetter i åpent/halvt gjengrodd hogstfelt. Bølgete terreng, med doserte svinger og små hopp over kuler.

Stien kommer ned på FV223, som du følger i retning Gol sentrum. Du kommer så til krysset hvor du kom opp fra Gol tidligere. Følg veien 150 meter tilbake. Følg med på høyre side, her går en fin flytsti ned. Stien kommer ut på et åpent hogstfelt. Det bærer inn i skogen igjen en tur, før stien kommer ut på Riksvei 7/Torpovegen. Sykle tilbake mot Gol sentrum. I første rundkjøring holder du til venstre opp mot Gol sentrum.

Oversiktskart over Hallingdal med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.