Den nye løypa heter Skurfen og er 1km lang, men er likevel en milepæl for Geilo som sykkeldestinasjon. Den er utviklet for å kunne tåle et stort antall brukere, tilfredsstille syklister på ulike nivåer, samtidig som den tar hensyn til naturen.

– Løypa tåler mye regnvær. Den blir ikke glatt og sølete, den er ikke farlig, og den er like morsom å kjøre for barn som for enduroentusiaster, skal vi dømme fra den farten og flyten og smilene vi så i går, sier Pål K. Medhus.

Annonse

Han er turistsjef i Geilo og var med på snorklipping og gjennomkjøring av løypa på torsdag, sammen med hotelldirektøren på Vestlia Resort og rundt 50 andre investorer, grunneiere, utviklere og lokale.

Se video fra løypa

Saken fortsetter under

Skurfen - Paul Arthur Lockhart 1400x933
Fullt fokus på flyt på åpningsdagen av Skurfen på Geilo. Foto: Paul Arthur Lockhart

Fullt fokus på flyt på åpningsdagen av Skurfen på Geilo. Foto: Paul Arthur Lockhart

Har satt standarden
Skurfen er den første av flere stier i et større prosjekt som omfatter hele Hallingdal og skal gjøre regionen til en attraktiv sykkeldestinasjon.

– Det er få gode måter å bygge sti på, men du kan få veldig mange typer sti av nesten de samme metodene og grunnprinsippene, sier Medhus.

Å bygge gode stier er en vitenskap, og det er mange faktorer som må ivaretas for å få et resultat som både gir syklistene de opplevelsene de søker og samtidig ikke sliter ned naturen.

Derfor har Geilo bedt om hjelp fra beste hold. Gjennom prosjektene Tråkk n Roll med sitt Trail Crew og Opplysningskontoret for Terrengsykling som sitter på det teoretiske, har Geilos egne stibyggere med Duane Butcher i spissen bokstavlig talt bygget seg opp kompetanse på bærekraftig stiutvikling med lokal tilnærming.

Les også: Etablerer helproft trail crew 

Internasjonale stibyggere i IMBA (International Mountain Bike Association) har bidratt med kunnskap om erosjon og jordsmonn, og hvordan man bygger stier som tar hensyn til disse faktorene. De har bygget stier i Japan og Kina, Canada og Nord-Amerika, og i store deler av Mellom-Europa så vel som i Skandinavia, og vet mye om byggeteknikker for ulike jordsmonn og økosystemer.

– Det er skjørt og utsatt å bygge stier her i Norge og særlig høyt til fjells, men her har vi satt en standard for hvordan et solid og bærekraftig stisykkelprodukt ser ut, sier Medhus.

Les også: Stor interesse for stisykling som produkt 

Saken fortsetter under

Tråkk n Roll - stibygging 2015 - Foto Privat 1400x924
Tråkk n Roll har bidratt med kompetanse på stibygging. Foto: Duane Butcher/Tråkk n Roll

Tråkk n Roll har bidratt med kompetanse på stibygging. Foto: Duane Butcher/Tråkk n Roll

Trysil er et forbilde
Medhus er imponert over hva Trysil har fått til av utvikling, både når det gjelder antall kilometer sti og ikke minst finansiering.

– I Trysil har de greid å skaffe betydelige midler gjennom Sparebankstiftelsen, Fylkeskommunen og kommunen, så vel som private investorer. På Geilo er det kun private investorer som har bidratt så langt. Vi ser veldig opp til Trysil når det gjelder dette med finansiering, og gleder oss til å jobbe med Trysil på hvordan vi kan utfordre kommunen og Fylkeskommunen her.

Men samtidig mener Medhus at nettopp grunneiernes og utbyggernes vilje til å bidra er et positivt tegn på at de ser verdien i å utvikle sykkelproduktet på Geilo.

Les også: Internasjonal pris til Trysil 

I slutten av neste uke kommer masterplanen som vil vise hvor neste sti skal ligge og når denne vil kunne ferdigstilles, og ikke minst ha en overordnet finansieringsplan for stiutviklingen på Geilo.   

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.