Prestholtseter-Tuftelia

Prestholtseter

Sist oppdatert 14. juli 2006 kl 00.00

• Kommune: Geilo

Det er flere måter å komme seg til Prestholtseter, men den enkleste måten er å ta stolheis opp til Geilotoppen. For de som er spreke er det også mulig å sykle opp en sti som krysser under heisen.

Fra Geilotoppen har du to muligheter. Enten kan du begi deg ut på en ren transport etappe og sykle på Prestholtvegen innover. Dette er en grusvei som er åpen for biler. Fra Geilotoppen og inn til Prestholtseter er det rundt 7 km.

Alternativ nummer to fra Geilotoppen er å følge en markert sti langs kanten vestover mot Prestholtseter. Etter en stund vil du få valget mellom å ta ned til venstre mot Tuftelia og opp til høyre mot Prestholtseter. Du vil da ende opp på Prestholtvegen. Da gjenstår en 3 km lang transport etappe før du kommer til selve Prestholtseter.

Undertegnede fant dessverre aldri denne stien selv pga et dårlig gratis kart, så jeg endte opp på noen svært knotete stier før jeg gav opp og syklet Prestholtvegen innover. Men stien til Prestholtseter eksisterer, og er referert til i turistguider og første nummer av Terrengsykkel.

Stien slutter på Riksvei 7 mellom Ustaoset og Geilo. Herifra kan man sykle på gangvei langs Ustedalsfjorden inn til Geilo.

Til å starte med er stien smal og går over flatt terreng med enkelte myrer og bekker. Deretter åpner stien seg noe og følger elva Eima nedover. Siste del av stien går gjennom skogen. Her er stien bredere. Siste del er noe bratt og går på en gammel kjerrevei. Stien gir mye flyt og er man litt øvet trenger man ikke bære sykkelen i det hele tatt. Jeg vil si at dette er en aldri så liten perle av en sti. Ikke nok med at den gir mye flyt og fartsglede, men naturen rundt er mildt sagt vakker. Elven Eima som stien følger et godt stykke går nede i et dypt juv og det er blant annet flere flotte fosser pluss en fantastisk utsikt over høyfjellene rundt. Dessuten er stien variert og ender i en magisk nedoverkjøring i skogen. Utrolig bra.

Fra Presteholtseter sykler man på Prestholtvegen mot Geilo ca 200 meter til man kommer til en omvendt s-sving. Her finner man en eldre kjerrevei som var gamle veien til Prestholtseter. Denne gamle kjerreveien vil etter hvert føre deg inn på en sti.

I ca 2 km sykler man over et forholdsvis flatt høyfjellsterreng mot elva Eima. Etter hvert vil man se Eima og stien følger elva et godt stykke nedover.

Når man er i ferd med å nå tregrensa vil stien dele seg i to. En sti fortsetter å følge elva og en sti tar av til venstre og går inn i skogen. Ta til venstre inn i skogen. Dette vil føre deg inn i Tuftelia. Så følger noen kilometer i skogen på sti før stien går over til i en kjerrevei. Det hele ender ved en tog overgang. Kryss denne og fortsett nedover til du kommer til Rv 7.

Kryss Rv 7 og ta ned en grus vei. Ca 200 meter ned i veien, før et hyttefelt, tar du til høyre. Fortsett rett frem et stykke og du vil komme til gangveien rundt Ustedalsfjorden som vil ta deg til hele veien tilbake til Geilo.

Jeg anbefaler og kjøpe kart i turisinformasjonen i Geilo. Du kan også få et gratis kart hvor denne stien er merket. Stien er ikke merket med skilt.