Go With the Flow

Blomestølane

Sist oppdatert 10. september 2009 kl 00.00

• Kommune: Ål - Bergsjø/reineskarvet

Inn fra Slakteplassen, følg grusvei retning Tvist/Toviken hold høyre i kryss på Tvist, samme når du er inne i Dyrebotn opp siste kneika forbi rød hytte og sti går opp til høyre rett bak hytta.Stien er rødmerka DNT sti og kommer fra Iungsdalshytta og går til Bergsjøstølen.

Rundtur

Starter med noen km klatring på grus denne her....litt sånn som på SkeiGrus opp og tilbake/ned igjen på fjellet....fint ikke sant :)NB!I våte perioder kan det være ganske mye vannføring i elvene man må krysse, husk ullsokker!!

Parker på slakteplassen, svær P plass ved Rødungen ta sykkelen fatt sett på propedal og gjør deg klar for 300hm fordelt på en 6-7 km.Du skal bort langsmed vannet og ikke lenge etter du er ferdig med vannet kommer du til et kryss (Tvist), her skal du høyre opp bakken.På neste flate kommer du til et skilt som viser at her er det trillesti opp til høyre, det dropper du og fortsetter videre på grusen innover dalen(Dyrebotn)og opp til høyre på neste grusvei, opp igjen og da er du nesten der hvor stien starter. Rett etter hytta på høyre hånd går det en litt utydelig rødmerka sti skrått opp/bakover mot skarvet.Sorry du er ikke oppe, men du kan gå av sykkelen og skyve en ti minutters tid, sånn da er du endelig oppe. Det hele starter ganske teknisk, men for det meste syklbart, i løpet av kort tid skal du krysse to bekker/elver (alt etter som) så åpner det hele seg opp skal du se.Nå er det bare å drapå nedover mot Eitrestølane det du og utstyret er god for og fortsette videre ned sti på Eitrestølane som kan være litt lett å sykle forbi......den går ned til høyre rett foran ei lita bu rett før du er ute av selve stølsområdet....viktig at du finner denne for det er våtmarksområde rundt og derfor vanskelig å finne alternativer.Videre nedover på ei perle av en sti drar du på over grunne bekker og morenerygger helt til du kommer til øvre og nedre eitrestøltjønn.Her deler stien seg du skal til høyre sånn at du etter bare noen hundre meter må krysse elva mellom øvre og nedre tjønn.Nå blir det mer teknisk med trykk på knot en km eller tre. På veien nedover nå vil du møte noen stidele, hovedregel blir å holde venstre og følge skilting til Bergsjøstølen, fin sykling de siste km til Bergsjøstølen.Vel nede på grusveien sykler du til høyre mot det nye leilighetskomplekset og ned bakken til bilen.